Jen málokdy se kniha o marketingu čte jako dobré sci-fi. A jen málokteré sci-fi dokáže vyvolat správný mix vzrušení a obav plynoucích z poznání, že jeho předpovědi jsou už za rohem. Agentuře PHD se to všechno povedlo v útlé knížce pojmenované Sentience.
Samotný název lze do češtiny přeložit jako vědomí nebo vnímání a odkazuje na stav, jehož v našem světě co nevidět dosáhnou díky umělé inteligenci stroje.
Už teď prý umí Uber se 74procentní pravděpodobností předpovědět místo, kam se necháte odvézt ještě předtím, než se o tuto informaci podělíte s řidičem. Amazon si nechal patentovat systém doručování zboží teprve na základě předpovědí vaší objednávky. V čase, kdy kliknete na tlačítko „buy“, bude už nejspíš dávno na cestě k vám.
To všechno jsou jenom první náznaky toho, co vše dokáže s přehršlí dostupných dat umělá inteligence. Kniha popisuje svět budoucnosti, ve kterém jsou virtuální asistentky součástí každodenního života a Siri je pro ně zhruba to, co pro nás dnes Commodore 64. Dokážou poradit, nakoupit, dohodnout setkání či naformulovat zprávu bez toho, abyste ji museli slovo od slova diktovat.
Agentura PHD se na tento báječný nový svět snaží připravit marketéry, kteří se budou muset, pokud se vyplní její předpovědi, zaměřovat nejen na zákazníky, ale i algoritmy. „Přesuneme se do éry, kdy se bude marketovat strojům,“ uvádí se v knize. Dnes je to optimalizace stránek pro vyhledávače – budoucností bude optimalizace pro osobní asistentky. A to už ani nemluvíme o programech, které se naučí samy vyrábět kreativní kampaně. Podle odborníků by k tomu mělo dojít od roku 2029 a časem by se mohly v Cannes stát obávanou konkurencí.
Na budoucí změny se vždy lze těšit, anebo se jich obávat. PHD si zvolilo zřejmě tu nejsprávnější cestu: připravit se. Pro ty ostatní může být její kniha skvělým startem, který za přečtení opravdu stojí.
Zhruba od roku 2029 začnou kreativní kampaně vytvářet algoritmy. Na wLva z Cannes tak máte už jen 15 let.
Jako autor knihy je uvedena britská agentura PHD. Ve skutečnosti se však na její tvorbě podílelo přes třicet autorů. Celý výtěžek z prodeje poputuje Unicefu.