Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Požár chemičky: obcím nedali dost informací

První informace o explozi a požáru v litvínovské chemičce společnosti Unipetrol se objevily na sociálních sítích hned po výbuchu kolem půl deváté ráno. Média začala událost pokrývat zhruba okolo desáté hodiny. První oficiální vyjádření přicházejí také již kolem desáté. Mluvčí hasičů potvrzuje zásah, zástupci Unipetrolu a magistrátu ujišťují, že situace je pod kontrolou a nejsou informace o mrtvých ani zraněných. Postupně jsou informace o vývoji situace zpřesňovány.

Ze zpětného pohledu se zdá, že všichni aktéři dokázali na situaci rychle reagovat a poskytovali víceméně adekvátní informace. Slabinou se však ukázalo být informování obyvatel okolních obcí. To se zřejmě zadrhávalo již mezi záchranáři, Unipetrolem a radnicemi, ale také následně směrem k lidem. Je zarážející, že žádná z obcí či samotná firma není schopna rozeslat lidem v okolí rizikového provozu varovné SMS.

Překvapilo také, že hlavními zdroji informací v médiích byli mluvčí záchranářů, resp. zástupci obcí. Mluvčí Unipetrolu se v prvních dnech vyjadřoval minimálně. V prvním velkém mediálním shrnutí zástupce firmy zcela chyběl a moderátor se pokoušel ze starostky vypáčit informace o chlazení etylenové jednotky. V dalších týdnech se ale poměr vyrovnal a firma nepůsobila, že by chtěla strkat hlavu do písku.

Reklama
ČEZ

Sociální sítě: echo i poplašné zprávy

Fotky požáru se začaly objevovat na Twitteru a Facebooku několik desítek minut po jeho vypuknutí. Lidé se pídili po informacích a kritizovali média a oficiální zdroje, že žádné nepřinášejí. Očekávaná rychlost reakce je dnes extrémní.

Jakmile však začala média událost pokrývat, stala se pro sociální sítě hlavním zdrojem informací. To je poměrně typický vzorec, kdy sociální sítě na událost upozorní, ale následně získávají prim klasická média a začnou udávat tón.

Sympatické bylo, že řada diskutujících vyzdvihovala práci záchranářů a vyjadřovala zklamání, že se jim nedostává většího uznání v médiích. Celkově nelze Unipetrolu v jeho krizové komunikaci vytknout nic zásadního, je ale jasné, že událost odhalila rezervy. Krizová situace každého ochromí a připravit se na ni lze jen pravidelným tréninkem. To je běžné například u záchranných složek, ale v oblasti komunikace je příprava ve většině českých firem podceňována.

 

Autor je hlavním konzultantem agentury Native PR

Řádění živlů v litvínovské chemičce odhalilo, že většina českých firem má v přípravě na komunikační krizi stále rezervy.

Foto: ČTK

Reklama
Abovalve
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-48

MAM Exkluzivně v časopise

LiDay 2024
Tomáš Houska, ČOV
bardy_peter

MAM Téma čísla

iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Forum Media_novy-web-otvirak (6)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)