Tisíce pracovníků PR a komunikace připravují každé ráno svodky pro management s přehledem ohlasů na firmu a její produkty v českých médiích. Téměř s jistotou k tomu používají největší mediální archiv v Česku, databázi Mediasearch firmy Newton Media. Nástroj v těchto dnech prochází velkými technologickými úpravami.
Elastické hledání myslí za uživatele
Nová verze vyhledávače využívá technologii ElasticSearch. Výsledky řadí podle relevance článku a z nejdůležitějších pasáží textu pak tvoří chytré anotace. „Nové vyhledávání překonalo nedostatky dosavadního systému, jde uživateli víc naproti a využívá mírně pozměněnou syntaxi dotazů,“ vysvětluje generální ředitelka Newton Media Petra Mašínová. „I za delší časové období a i při zadání obecnějších klíčových slov bude vyhledávání přesnější a rychlejší,“ dodává Mašínová.
Vyhledávač zkouší předvídat záměry uživatele. Nová verze už bezprostředně nevyžaduje používání logických operátorů. Stačí zadat více slov a algoritmus se z nich sám pokusí vytvořit sousloví či fráze, které pak považuje za relevantnější. Zadaná slova automaticky skloňuje. Články, ve kterých se výrazy vyskytují nejblíže u sebe, mají ve výsledcích vyšší pozici. Řazení výsledků se dá ručně přepnout. Odpadl limit pro počet nalezených zpráv, takže lze prohledávat kompletně celou historii archivu, a to i v případě obecnějších slov. Přídavkem navíc je automaticky vygenerovaný graf mediální pozornosti zadanému tématu ve sledovaném období. Zjednodušeno je exportování zpráv, nově se obejde bez opakovaného načítání stránky. Příprava mediálního monitoringu by tedy měla být ve výsledku jednodušší a rychlejší.
Podle Mašínové je nové vyhledávání první ze širších změn, které firma postupně spojí v chystané aplikaci, jejíž uvedení očekává na počátku příštího roku. Nabídnout by měla lepší přístupnost mediálních dat, a to včetně sociálních sítí a analytiky.
Novinkou mediálního archivu je automatický graf počtu zpráv v zadaném časovém období. Takto třeba postupně ovládlo média téma uprchlíků.