Největší mediální databáze v Česku představila novou podobu vyhledávání

Tisíce pracovníků PR a komunikace připravují každé ráno svodky pro management s přehledem ohlasů na firmu a její produkty v českých médiích. Téměř s jistotou k tomu používají největší mediální archiv v Česku, databázi Mediasearch firmy Newton Media. Nástroj v těchto dnech prochází velkými technologickými úpravami.

Elastické hledání myslí za uživatele

Nová verze vyhledávače využívá technologii ElasticSearch. Výsledky řadí podle relevance článku a z nejdůležitějších pasáží textu pak tvoří chytré anotace. „Nové vyhledávání překonalo nedostatky dosavadního systému, jde uživateli víc naproti a využívá mírně pozměněnou syntaxi dotazů,“ vysvětluje generální ředitelka Newton Media Petra Mašínová. „I za delší časové období a i při zadání obecnějších klíčových slov bude vyhledávání přesnější a rychlejší,“ dodává Mašínová.

Vyhledávač zkouší předvídat záměry uživatele. Nová verze už bezprostředně nevyžaduje používání logických operátorů. Stačí zadat více slov a algoritmus se z nich sám pokusí vytvořit sousloví či fráze, které pak považuje za relevantnější. Zadaná slova automaticky skloňuje. Články, ve kterých se výrazy vyskytují nejblíže u sebe, mají ve výsledcích vyšší pozici. Řazení výsledků se dá ručně přepnout. Odpadl limit pro počet nalezených zpráv, takže lze prohledávat kompletně celou historii archivu, a to i v případě obecnějších slov. Přídavkem navíc je automaticky vygenerovaný graf mediální pozornosti zadanému tématu ve sledovaném období. Zjednodušeno je exportování zpráv, nově se obejde bez opakovaného načítání stránky. Příprava mediálního monitoringu by tedy měla být ve výsledku jednodušší a rychlejší.

Podle Mašínové je nové vyhledávání první ze širších změn, které firma postupně spojí v chystané aplikaci, jejíž uvedení očekává na počátku příštího roku. Nabídnout by měla lepší přístupnost mediálních dat, a to včetně sociálních sítí a analytiky.

Novinkou mediálního archivu je automatický graf počtu zpráv v zadaném časovém období. Takto třeba postupně ovládlo média téma uprchlíků.

Reklama
Reklama
Reklama
MAM_SOME_800x1068_cover-11

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-11

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

nový web-otvírák
Návrh bez názvu-17
iStock_téma_CX propast_nový web-otvírák - 2025-02-22T182251

MAM Exkluzivně v časopise

Lenka Králová, Pilsner Urquell
Scott Mills
Vojta Kotek, Bauhaus
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

nova_O2
airbank100_2
MAM Souboj spotů - únor
lego_mustard
nova_O2
airbank100_2
MAM Souboj spotů - únor
lego_mustard