V Loděnici u Berouna žijí sotva dva tisíce obyvatel. Hodně místních pracuje pro továrnu GZ Media, jednoho z největších zaměstnavatelů ve Středočeském kraji. Práci mají díky tomu, že si výrobu v malém středočeském městě zadávají kapitáni světového zábavního průmyslu, producenti elektroniky, globální obchodní řetězce i výrobci lihovin. Do malé obce kousek od Prahy je přilákal nejsilnější marketingový nástroj: reference a dobré jméno. Právě pověst o unikátních schopnostech české firmy otevírá v zahraničí dveře jejím obchodníkům. Přivedli velká jména byznysu.
Na výrobu pro Warner Music, Sony, Samsung, Hewlett-Packard nebo Canon jsou v Loděnici náležitě pyšní. „Máme sales managery ve Velké Británii, máme pět lidí ve Francii, kontakty v Nizozemsku. Snažíme se vybudovat nějakou buňku v Německu, což se nám zatím moc nedaří, takže tam prodáváme odsud z České republiky,“ vysvětluje marketingový ředitel GZ Media Michal Němec u vitrín s vystavenými výrobky světových firem, „v USA máme dvě partnerské firmy, každá má ústředí v jiné části kontinentu a pokrývají celý severoamerický kontinent.“
Anglicky mluvící země jsou pro GZ Media klíčové. „Třeba u kolegy ve Velké Británii se naprostá většina prodejů týká hudebního byznysu: vinylových desek, CD, ale je tam i video,“ podotýká Němec. Právě britské kontakty přivedly do Loděnice jednoho z největších producentů videoobsahu na světě, veřejnoprávní BBC. Mediální korporaci zaujalo, že Češi zvládnou vyrobit unikátní obaly na sběratelské kolekce se vším všudy pod jednou střechou. „Teď se s nimi bavíme, že bychom rozšířili spolupráci i do oblasti nosičů, tak uvidíme, jak to dopadne,“ avizuje další plány Němec.
Hit zahraničních médií
Právě kvůli nosičům se o GZ Media píše ve světových médiích. Velký článek firmě věnovaly New York Times, italský deník Il Post nebo německé noviny a cestu do továrny si našli fotografové celosvětových agentur, jako je Reuters nebo Bloomberg. „Novinářům dáváme prostor, aby se podívali, co tady děláme. A většinou toho moc neskrýváme,“ komentuje návštěvy redaktorů marketingový ředitel. Důvod mediálního zájmu se nenápadně ukrývá i v názvu firmy. Zkratka GZ odkazuje na bývalý podnik Gramofonové závody a tradici výroby gramofonových desek, kterou firma udržela dodnes.
A nejen udržela. Vypracovala se rovnou na největší továrnu na vinylové desky na světě. Poptávku po elpíčkách neohrozila ani celosvětová ekonomická krize. V roce 2007 firma uváděla produkci pěti milionů desek ročně. Loni už vylisovala čtrnáct milionů nosičů, letos jich z továrny vyjede neuvěřitelných dvacet milionů. „Dnešní denní výrobní kapacita je padesát tisíc desek,“ vypočítává Němec.
Elpíčka přitom vznikají na třicet až padesát let starých lisech, protože všichni jejich výrobci zkrachovali, když na konci osmdesátých let začala éra CD. Přesto pro Loděnice nepředstavují problém výrobní kapacity. „Strop je v množství lidí. Máme ještě do konce roku naplánovaný růst a chybí nám lidi, nemůžeme sehnat zaměstnance do výroby k lisu,“ překvapuje marketingový ředitel.
Pokud doma máte velkolepou sběratelskou edici Rolling Stones, narozeninové album Boba Dylana, nahrávky Black Sabbath nebo Eltona Johna, držíte v rukou kompletně český výrobek – od vinylu po obal a přiložené plakáty.
Růst s hudbou, ale nepadat s ní
Loděnice nezůstala jen u lisování elpíček nebo cédéček, v objektu vyrostla tiskárna plná speciálních technologií. „Řekli jsme si, že by bylo škoda zaměřovat se čistě na hudební průmysl, protože pak s ním stát a padat, to je obchodně a strategicky nebezpečné. Když už technologii máme, pojďme dobývat i jiné sektory,“ popisuje Němec.
Součástí tiskárny je proto technologie na speciální vouchery, které se používají při nakupování písniček na iTunes nebo u softwarových firem, jež takovými poukázkami nahradily dosavadní krabicová balení programů. Vouchery kombinují magnetický proužek, čárový kód a stírací pole, takže dokud neprojedou pokladnou, jsou neplatné a kód pod stírací plochou se neaktivuje. GZ Media poukázky tiskne třeba pro antivirovou firmu Symantec.
Jak se prodat ve světě
Absolutní většina produkce jde na export, český trh je Loděnici malý. Přestože GZ Media vyrábí pro klienty ve 42 zemích světa, nepovažuje svůj marketing za nic mimořádného. „Není v tom žádná velká věda,“ glosuje šéf firemní propagace. Silným kapitálem pro marketing v zahraničí je dobré jméno GZ Media a šikovnost jejích zaměstnanců. „Kolega ve Skotsku zkusil zabušit na dveře a oslovili jsme pár firem,“ popisuje Němec nenápadný začátek příběhu, na jehož konci byla objednávka od koncernu Diageo, jednoho z největších výrobců lihovin na světě. Vlastník značek Johnnie Walker, Grand Old Parr nebo J&B si v Loděnici nechal vyrobit velkou sérii luxusních dárkových boxů na single malt whisky. Reference ze Skotska pak pomohly na kontinentu u francouzských výrobců šampaňského. „Máme za sebou tři nebo čtyři tituly pro šampaňské a chceme jít dál. Je tam obrovský prostor na trhu koňaků a armaňaků,“ přibližuje marketingový ředitel cílový segment pro letošní podzim.
Firma přiznává, že on-line marketing u ní zatím zůstával trochu stranou. Sázela především na tradiční formy komunikace prostřednictvím obchodních zástupců. Až letos se pořádně zaměřila na své webové stránky nebo e-mailing. Třeba direct mailing v podobě e-mailových newsletterů, které představují nové produkty, zavedla teprve nedávno.
Na konci srpna musela předělat korporátní web, protože v původní podobě sice hezky představoval firmu, ale informace o tom, co všechno společnost umí, nebyly pořádně vidět. „Každý marketér by řekl: kde máte ty produkty? Tak jsme výrazným způsobem změnili homepage a celkově budeme víc povídat o produktech,“ přiznává Němec. Předělané internetové stránky jsou rozdělené do čtyř hlavních oblastí, které tvoří byznys firmy: tiskové služby a obaly, výroba CD a DVD, kompletace a lisování vinylů. Fenomén gramofonových desek si vysloužil i samostatný web v angličtině.
Brokeři a inspirace z katalogu
Ve světové hudební komunitě je GZ Media dobře známá. Objednávají u ní Universal Music, Warner Music, Sony Music, ale i jednotliví interpreti a spousta malých labelů s alternativní hudbou. Slávu českých vinylů mezi nimi pomáhají šířit takzvaní brokeři. „Brokeři mají zmapovaný trh. Vědí, kdo co umí vyrábět a v jaké rychlosti, jaké jsou k tomu potřeba komponenty. Pak u nás nakupují pro konkrétní interprety,“ vysvětluje Němec, co přiměje třeba malou americkou kapelu, aby si nechala vinylovou desku vylisovat zrovna ve středních Čechách a pak čekala, až přijde přes oceán. Pokud jde o žánry, lisovali v Loděnici už nejspíš všechno, od taneční hudby po rock.
Přes velký zájem však vinyly tvoří asi jen pětatřicet procent výnosů. Dominantním zdrojem výdělku je polygrafie, která zajišťuje polovinu příjmů GZ Media. Firma se zákazníky snaží inspirovat prostřednictvím speciálního katalogu. „V inspiration booku jsou vybrané výrobky, ale bez prodejních argumentů. Spíš ukazujeme materiál, k čemu to slouží a jaké jsou rozměry,“ listuje ředitel objemnou knihou. Klientům prý vyhovuje, když si jen vyberou, co se jim líbí nejvíc, a pak si objednají něco podobného. Zbytek zařídí firemní specialisti na konstrukční design.
„Reklamní agentury často dostanou od firem za úkol připravit na klíč nejenom kampaň, ale i potisk, hlavní prvky a umístění značky na obalu. Něco navrhnou, je to krásné, ale těžko vyrobitelné. My se na to podíváme a řekneme: fajn, ale co kdybychom trochu změnili rozměry?“ líčí Němec rutinní spolupráci s agenturami. I drobné úpravy často vedou k tomu, že se výsledná cena sníží o třicet až padesát procent.
Zejména nadnárodní společnosti si ale design pečlivě hlídají. „Firmy jako Samsung nám řeknou konkrétní specifikace, dají jasné výkresy krabičky, určí materiály i tonery, které máme použít pro potisk. Z toho se nesmí nikdo hnout,“ připomíná ředitel klienta, pro kterého v Loděnici vyrábějí krabičky na mobilní telefony, například Galaxy Note. Druhý extrém jsou někteří výrobci alkoholu, kteří zástupcům firmy předají jen ukázkovou lahev a v GZ Media pro ni mají vymyslet krabici.
Zabiják cédéček prodává vinyly
V polovině devadesátých let to vypadalo, že GZ Media výrobu vinylů úplně zlikviduje. Produkovala sotva tři sta tisíc desek za rok. Desítky lisů skončily ve šrotu, nechala si jich jen pár. Výrobců desek ubývalo, na celém světě jich zůstalo několik posledních v západní Evropě, Spojených státech – a v Česku. Hudba se přesunula na internet a do MP3 přehrávačů.
Marketingový ředitel GZ Media s tím má osobní zkušenost. Než před dvěma lety Michal Němec nastoupil do současné funkce, pracoval v barvách mobilního operátora T-Mobile a jeho německé matky Deutsche Telekom. S nadsázkou řečeno, pomáhal tam zabíjet cédéčka: jako viceprezident totiž odpovídal za mobilní portál, aplikace a službu T-Music. Operátor ho tedy platil za to, aby motivoval zákazníky poslouchat hudbu na mobilu.
Zatímco fanoušci pop-music stahovali písničky z internetu, alternativní scéna oživila zájem o vinyly. Nakonec i velká vydavatelství zjistila, že se dá dobře vydělat na zvláštních vydáních pro sběratele, kterým nestačí CD v plastové krabičce, ale chtějí se kochat velkoryse pojatou kolekcí. Digitální doba umožnila poslouchat hudbu kdekoliv, fanouškům ale sebrala možnost držet něco v ruce. Vinyly jim vrátily zážitek.
Desítky let staré lisy fungují pořád stejně. Do mohutného stroje položí obsluha, což jsou mimochodem většinou ženy, doprostřed hmotu. Raznice lisu barevný koláček rozplácne, otiskne do něj drážky a za půl minuty se kontroluje hotová deska. Nemusí přitom nutně být černá a nemusí být ani kulatá. Na neobvyklá přání jsou v Loděnici zvyklí: vyráběli elpíčko ve tvaru Batmana, desky se zalisovanými suchými listy nebo už zmíněné narozeninové album Boba Dylana. Poznáte ho na první pohled, vypadá jako obří modré trsátko.
Limity pro podobné nápady jsou hlavně fyzikální: musí ustát tlak sto padesáti tun i vysokou teplotu. Množství nerozhoduje. Náklad může činit dvě stě kusů i dvě stě tisíc. Malé americké skupiny si objednávají 250 kusů, deska U2 měla 150 tisíc kopií.
Místo Číny střední Čechy
Stroje ale nebudou v provozu navždy. Když se některý rozbije, sahá se po náhradních dílech z vyřazených strojů. V Loděnici by sice rádi odbavovali čekající zákazníky rychleji, ale kde nové stroje vzít, když je nikdo nevyrábí?
Rozhodli se zariskovat a vyvinout novou generaci lisů vlastními silami. „Poptávka po gramofonových deskách nepotrvá věčně, ale jen tak neskončí. Investovali jsme tedy do vývoje a vyvinuli jsme ve spolupráci s jednou firmou svůj vlastní nový lis. Teď nové lisy začínáme postupně dávat do výroby,“ vysvětluje Němec, čím chce firma předběhnout zahraniční konkurenty.
Podobně velké lisovny sídlí v severní Itálii, Německu a ve Francii, ale největší tlak přichází z Asie. „Největší konkurent pro nás v Evropě je Čína, kvůli nižší ceně lidské práce,“ připouští zástupce loděnické firmy. Evropskou i čínskou konkurenci se proto GZ Media snaží trumfnout rozsahem přidružené polygrafické výroby. Protože nemusí najímat subdodavatele, srazí výslednou cenu a zkrátí termíny dodání. Odpadnou také různé logistické potíže.
Kvůli této flexibilitě se mezi zákazníky zařadil také nábytkový koncern Ikea. GZ Media pro něj vyrábí flat packy, potištěné kartonové krabice, které si zákazníci složí až doma. Loni proto otevřela novou pobočku v Soběslavi na Táborsku. „Na jaře jsme se dohodli s Ikeou, že to uděláme, a v listopadu jsme otevřeli novou fabriku s 200 lidmi, které jsme našli přímo v kraji,“ popisuje manažer obchod se švédskou korporací.
České firmě dal přednost také Smartbox, jeden z hlavních hráčů v oboru dárkových certifikátů na zážitky, který působí v několika evropských zemích. Když si zákazníci koupí jeho dárkovou krabičku, je na ní potisk s parciálním lakem a uvnitř se ukrývá voucher s tlustým katalogem. Na první pohled to zní jednoduše, ale Brity zaujalo, že Češi zvládnou všechno vytisknout, zkompletovat a zabalit v jedné továrně, takže odpadá marže subdodavatelů. „Čím komplikovanější balení je, tím víc projekt sedí nám,“ usmívá se Němec.
Až příště novináři z Timesů přijedou do „Lo-dyen-ee-tsay“, jak učili své čtenáře vyslovovat název středočeského městečka, bude třeba móda vinylů už pryč. Teď se vrací trend ohebných desek z PVC fólie a hrajících pohlednic. Ale jen v Loděnici umí vyrobit flexi disky i s plnobarevným potiskem. Pozice světového unikátu se jen tak nevzdají.
A co když neděláte vinyly? Několik rad pro start-upy
Česká firma Webnode poskytuje služby 18 milionům uživatelů ve 45 zemích. Pomocí jejích nástrojů si vytvářejí vlastní weby, blogy a e-shopy, aniž by sami museli umět programovat. Na co musí internetová firma myslet, pokud chce dosáhnout globálního úspěchu? Webnode své rady nedávno zveřejnila jako infografiku. Několik jsme jich vybrali.
1. Analyzujte on-line nabídku a poptávku
Pomohou vám v tom nástroje jako Google Keyword Planner (počet hledání klíčových slov, konkurence a cena za proklik) nebo Google Trends (pro přehled o vývoji trhu).
2. Tvařte se jako místní služba
Nepřekládejte, ale lokalizujte. Najměte rodilého mluvčího a nezapomínejte na kulturní rozdíly. Když se s vámi uživatelé baví stylem, ze kterého je jasné, že vás považují za místní službu, nejspíš jste lokalizovali správně. Učte se od místních firem. Pořiďte si lokální doménu, spusťte PPC kampaně a vyhodnoťte první data o uživatelích. Nesledujte jen křivky prodeje: všimněte si naopak těch zákazníků, kteří si nic nekoupili. Nemáte chyby v překladu? Vybrali jste správně klíčová slova?
3. Naslouchejte zákazníkům
Sledujte aktivitu uživatelů, veďte si přehled prodejů, ale i stornovaných objednávek. Ptejte se zákazníků, jak jsou spokojení a co byste mohli dělat lépe. Nepodceňujte reakce na sociálních sítích a monitorujte diskusní fóra.
4. Udržujte si přehled o konkurenci
Kdo jsou vaši konkurenti a proč? Jsou jejich kořeny v místním trhu, nebo přišli jako globální hráči? Sepište si, co na rozdíl od vás nabízejí. Podchyťte, kam míří jejich byznys, a nezapomeňte se podívat, jaký je jejich mediální obraz.
5. Musíte se zlepšovat
Neustále vyhledávejte nové příležitosti, analyzujte trh a zavádějte novinky.
Revival vinylů začal na klubové scéně, na vlnu zájmu pak naskočila i velká vydavatelství.
Foto: Shutterstock
Váš telefon je možná korejský, ale krabičku, ve které je zabalený, vyrobili kousek od Prahy.
Marketingový ředitel GZ Media Michal Němec s jedním z výrobků firmy: sběratelskou kolekcí filmů Stevena Spielberga.
Co deska, to unikát. Lisování elpíček je ruční práce, žádné dva vinyly nejsou úplně stejné. Jedna deska vzniká asi půl minuty. Z hotového výlisku se ořízne nepotřebná hmota (na snímcích dole), pak deska projde základní vizuální kontrolou. Podle dostupných informací je na celém světě posledních 23 lisů na gramodesky, z toho v Loděnici jsou v provozu čtyři. Stroje jsou přitom třicet až padesát let staré, ale firma si buď náhradní díly vyrobí sama, nebo je použije z neopravitelných lisů.
Foto: René Volfík, Fotorepo.cz