Už ve středu bude dostupná nová verze operačního systému iOS. Zavede nepříjemnou novinku pro reklamní trh. Verze 9 umožní majitelům telefonů iPhone a tabletů iPad přidat do výchozího prohlížeče Safari různé doplňky blokující zobrazování reklam, načítání datových souborů cookies či měřicích skriptů, zakazující otevírání oken na pozadí nebo omezující další prvky. Cílem je urychlit načítání stránek a šetřit objem přenesených dat při mobilním připojení. Těžkou hlavu to může způsobit především provozovatelům webů s dominantním podílem přístupů z mobilních platforem.
Rozšíří se základna uživatelů, kterým nelze doručit klasické reklamy. Až dosud na mobilních zařízeních blokovat nešly a tento fenomén se projevoval hlavně u desktopových počítačů. Srpnový průzkum společností Adobe a PageFair přitom odhadl, že už teď používá nějakou formu blokování reklam 198 milionů uživatelů po celém světě, čímž připravili vydavatele o příjmy ve výši téměř 22 miliard dolarů.
Vývoj doplňků blokujících reklamu ohlásilo už několik společností. Jedna z prvních aplikací, dostupná zatím jen pro uzavřené testování, se jmenuje Freedom. Stačí ji nainstalovat a povolit ji v nastavení Safari. Je velmi pravděpodobné, že svůj klon pro iOS získají i populární plug-iny, jako je například AdBlock.
Německá firma Eyeo, autor dalšího blokátoru AdBlock Plus, dokonce Apple předběhla a minulý týden uvolnila ke stažení svůj vlastní prohlížeč pro iOS a také pro Android. Načítá stránky rovnou bez reklam s použitím mezinárodních filtrů, mizí v něm tedy i české reklamy. Nahrazuje také výchozí vyhledávač, místo Googlu je v něm DuckDuckGo.
Blokování reklam dorazilo na telefony. Filtry prohlížeče AdBlock počítají i s Českem a Slovenskem. Stačí jen aktivovat příslušný přepínač.