Agentura Socialsharks, která se specializuje na marketingové využití sociálních sítí a médií, se po sedmi letech existence rozhodla rozšířit pole své působnosti a otevřela svoji první zahraniční pobočku – poněkud netradičně vznikla v Gruzii.
Proč právě Gruzie? „Měli jsme odtamtud už dva klienty a naskytla se příležitost rozvíjet byznys komplexněji, tak jsme se toho s kolegou Nikem Bolkvadzem chopili. V lednu jsem letěl do Tbilisi založit pobočku a zatím mohu říct, že to byl sice náročný, ale skvělý krok,“ odpovídá Petr Andrýsek, majitel agentury vystupující v pozici nazvané „chief shark“.
Devět lidí v Tbilisi, další dva přijdou
Aktuálně má Andrýskova agentura devatenáct zaměstnanců v pražské kanceláři. „Naše působení se snažíme zaměřit spíše na strategické regiony, které chceme být schopni konkurenceschopně obsluhovat,“ přibližuje agenturní strategii rozvoje Andrýsek. Jeho pražský tým nedávno prošel obměnou. „Nyní je pro nás prioritou nábor talentovaných lidí ze zahraničí,“ dodává Andrýsek.
V Gruzii zaměstnávají „žraloci“ v současnosti devět lidí a během následujících týdnů mají podle Andrýska nastoupit ještě minimálně další dva zaměstnanci. Z Prahy obsluhuje agentura nejen český trh, ale i Slovensko, aktivity v anglicky mluvících zemích a prozatím i Německo. „Klienty cílící na rusky mluvící trhy obsluhuje specializovaný ruský tým, který je rozdělen mezi Prahu a právě Tbilisi,“ vysvětluje Andrýsek.
Televize, banky i minerálka
V Gruzii už Socialsharks obsluhují více než desítku stálých klientů, mezi ty klíčové patří největší lokální televize Rustavi2, minerální vody Nabeghlavi, dvě z největších gruzínských bank, největší tamní e-shop s elektronikou Zoomer.ge (podle Andrýska má v Gruzii podobnou pozici jako v Česku Alza.cz) nebo síť čerpacích stanic Wissol Group, kterým mimo jiné patří i největší řetězec supermarketů Smarty’s a řetězec rychlého občerstvení Wendy’s. Andrýsek přisuzuje zájem klientů o služby jeho agentury jejímu přístupu a hlavně výsledkům.
Podle Andrýska se situace na trhu sociálních sítí v Gruzii od České republiky příliš neliší, stejně jako v mnoha jiných zemích tu dominantní roli hraje Facebook. „Co se ale liší, je přístup uživatelů k sociálním sítím. Uživatelé nejsou moc zvyklí nakupovat on-line a vytvářet konverze, ale vytváří mnohem víc interakcí,“ myslí si Andrýsek.
Z Gruzie jsou na Facebooku necelé dva miliony uživatelů, ale průměrná komerční stránka má okolo 100 000 fanoušků. „Učíme hlavně firmy k tomuto prostředí správně přistupovat a dokázat vytěžit ze sociálních sítí maximum,“ tvrdí Andrýsek. Tisíce lajků u postu podle něj není nic neobvyklého. „Gruzínci rádi sdílí a zapojují se do diskusí, mnohem více než například Češi a Slováci, kteří jsou naopak o něco více skeptičtí oproti uživatelům z jiných zemí,“ shrnuje své poznatky Andrýsek.
Pro nejbližší budoucnost plánují „žraloci“ rozšiřovat agenturní aktivity v rusky mluvících zemích. „Gruzie má strategickou polohu pro zakavkazský region a je to kousek do arabských zemí,“ naznačuje Andrýsek. Česká pobočka už dnes obsluhuje tři klienty z Německa a podle Andrýska zatím stále platí plán ze začátku roku, tedy od září otevřít pobočku v Berlíně. „S tím stále počítáme, ačkoliv je nám jasné, že expanze do Německa bude o hodně finančně náročnější než směrem na východ,“ uznává Andrýsek.
Petr Andrýsek (v kostkované košili vpravo) v obležení svého gruzínského týmu. V tmavé košili vlevo vzadu Nikoloz Bolkvadze, Gruzínec, který působí v pražské centrále Socialsharks.