Dlouho očekávaný okamžik je tady. Od úterý 1. září přestane prohlížeč Google Chrome automaticky spouštět flashové reklamy. Tolik oblíbený formát, který vytrvale nechce opustit myšlení některých zadavatelů i agentur, dospěl k potupnému konci. Google bude takové reklamy chápat jako „nedůležitý obsah“ a nechá na uživateli, jestli si je kliknutím dobrovolně spustí. Takový jedinec ale nebyl dosud ve volné přírodě pozorován, takže se u kampaní, které nemají alternativní podobu třeba v HTML5, dá čekat další sešup CTR. Za špatnou pověst Flashe u internetových gigantů částečně může problematická bezpečnost technologie jako takové, ale svůj díl viny nesou také ti aktéři reklamního byznysu, jejichž snem bylo zasypat uživatele pokud možno nepřeskočitelnými blikajícími a hrajícími reklamami. Nejlépe několika na jedné stránce. Hej, uživateli, nikam neutíkej a klikni! A oni by třeba někdy klikli, kdyby se jim mezitím prohlížeč nezhroutil pod návalem obsahu, jejž musel spouštět najednou. Odtud už pak vede snadná cesta k vyslechnutí nářků uživatelů a uzpůsobení prohlížeče jejich potřebám. Zrovna Google je v dvojjediné roli, kdy si ukusuje peníze z reklamních rozpočtů, ale neméně důležité pro něj je, aby stoupal tržní podíl jeho prohlížeče. A k tomu potřebuje spokojené uživatele, kteří se celkem pochopitelně přesunou k takovému browseru, v němž bude prohlížení webu nejpohodlnější. Proto budou internetový gigant následovat i ostatní a radikální postoj vůči Flashi se bude šířit. Jestli se ještě najde někdo, kdo si od letošního podzimu objedná kampaň ve Flashi, vyhodí peníze plnými hrstmi z okna.
Září však neznamená změnu jen pro reklamní byznys, ale po několika letech také pro náš časopis. Pozorně jsme vyhodnotili vaše ohlasy a příští číslo už představíme v předělané podobě. Máme nový MAM a osobně doufám, že ho budete číst se stejnou chutí, s jakou jsme se v redakci vrhli na jeho přípravu. Ať se vám líbí!
Radikální postoj vůči Flashi se bude šířit. Zapomeňte na něj.