Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Tendry? Kvalita zadání a jasná pravidla hodnocení

Díky Asociaci komunikačních agentur (AKA) se téma férovosti tendrů začíná konečně řešit. Existují však určité indicie, jež napoví, kterého tendru se zúčastnit… Nejdůležitější pro rozhodnutí, zda do tendru jít, je kvalita zadání. Rozsáhlá, administrativně náročná a nesrozumitelná zadání zvyšují náklady. Když je zadání logické, úplné a jasně definuje požadované výstupy, pak zadavatel ví, co chce, a tudíž bude také schopen nabídky mezi sebou odborně porovnávat. Pokud však někdo hodnotí délku šortek nebo barvu běžecké obuvi namísto časů běžců v cíli, jde o nefér závod, do kterého nenastupuji. Pak jsou tu stále tendry, které ověřují vlastní agenturu, její bdělost a poslušnost. Důvěru to jistě neprohlubuje, ale obecně se taková výběrka respektují. Agentura v boji s dalšími konkurenty utvrzuje svou fungující úspěšnou spolupráci ve výběrovém řízení. Většinou se tak nakonec baví se zadavatelem o dalším snižování cen a to dobrému výsledku neprospívá. Leckterý zadavatel zkouší flexibilitu agentur tím, že dá termín „do týdne“. Vyčlenit kapacity, zmonitorovat trh, navštívit pobočky, pochopit, o co jde, to chce čas. Pokud to někdo nedělá a stačí to k vítězství, je někde chyba. Při odhadu šance na úspěch pomůže porovnání si nákladovosti, množství požadovaných výstupů, zkušeností agentury, kapacit, počtu konkurentů a eventuálního zisku. Protože je hodnocení nabídek složitý proces hry čísel a tvůrčího, převážně subjektivního srovnávání, jsou jasná a srozumitelná pravidla hodnocení pro všechny základem. Zejména ve státních zakázkách se stále ještě objevuje nesmyslné hodnocení, kde je rozhodujícím kritériem cena. Tomu nerozumím. Děláte-li na něčem, kde je kvalita oceňována podstatně nižší hodnotou než to, za kolik ji prodáváte, musí to mít zákonitě vliv na efektivitu. Všem spravedlivým a kvalitním zadáním smekám. Pokud se iniciativě AKA podaří zlepšit systém výběrových řízení, bude to přínosem pro všechny – zadavatele i dodavatele. Jen houšť a větší kapky!

 

Pro rozhodnutí, zda jít do tendru, je nejdůležitější kvalita zadání.

Reklama
ČEZ
Reklama
Reklama
Know
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
SedímvKlidu
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
SedímvKlidu