Nedávno se naše agentura Hullabaloo zúčastnila výběrového řízení na BTL agenturu pro značku T-Mobile. Jsem stále trochu zklamaný, že jsme klienta nakonec nezískali. Ale ne zahořklý. Musím sportovně uznat, že způsob, jakým T-Mobile celý tendr vedl, stojí za zmínku, dokonce za pochvalu. Proč? Protože by měl být příkladem všem firemním zadavatelům na našem trhu.
Férový tendr v praxi
T-Mobile od začátku proklamoval, že se bude držet zásad „férového tendru“, které jsou na sofistikovanějších trzích normou a u nás je formulovala Asociace komunikačních agentur (AKA). A opravdu to udělal.
Oslovil reklamní agentury, aby mu zaslaly své credentials. Deset z nich vybral k osobnímu setkání formou chemistry meetingu. Na základě osobního setkání pak vybral pět agentur, kterým předložil strategické a kreativní zadání.
Jeho součástí byla i kritéria pro rozhodování. Bylo v nich zmíněno, jakou roli bude při konečném verdiktu hrát cena, kreativní i strategická část. Agentury obdržely i velmi podrobný plán prací na celý rok, takže mohly celkem fundovaně odhadnout velikost a složení potřebného týmu a připravit relevantní cenovou nabídku.
A hlavně: všechny agentury věděly, o co hrají a kolik by tomu měly věnovat svých zdrojů. To je pro nás klíčové, protože i my musíme koukat na poměr investovaných prostředků a možného výdělku.
Lidé, kteří měli tendr na starosti, měli navíc dost slušnosti a odvahy stoupnout si před poražené agentury a otevřeně jim sdělit, proč se nestaly vítězi. Navíc přišli opravdu dobře připraveni. Neříkám, že jsem souhlasil se vším, co na debriefu zaznělo. Ale pochopil jsem, proč jsme nevyhráli, a mohu si z toho vzít ponaučení.
I v „měkkých“ dobře
V každém tendru je ale spousta „měkkých“ faktorů. Ani zde tendrový tým nezklamal. Nejen od začátku hovořil otevřeně o důvodu soutěže, ale dobře dokázal formulovat i to, co hledá. Všichni se chovali transparentně. Po našem neúspěchu prokazovali respekt nám i naší práci. Dokázali ocenit, že jsme na zadání intenzivně pracovali déle než měsíc.
Jaký to byl rozdíl oproti nedávnému tendru na ČSOB, kde víc než deset agentur obdrželo brief a mělo zaslat vypracování s tím, že pak možná dojde k osobnímu setkání. Když ale neznáte zástupce klienta, nevíte, co je v sázce, nemáte ani šanci na řádný debrief, budete pravděpodobně střílet dost naslepo. Proto jsme účast v tomto tendru odmítli – a pokud víme, nejen my.
O to víc si ceníme přístupu T-Mobilu, který do průběhu celého tendru vkládal čas a úsilí, z něhož bylo zřejmé, jak důležité je pro něj najít správného partnera.
Miroslav Lizec
výkonný ředitel, Hullabaloo
„Všichni věděli, o co hrají a kolik tomu mají věnovat úsilí.“