Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Celníci ohlídají reklamu na loterie

Na provozovatele českých médií a reklamní zadavatele dolehnou nové povinnosti. Ukládá jim je novela zákona o regulaci reklamy, kterou po sněmovně schválila v červenci i horní komora parlamentu. Její účinnost je stanovena dnem vyhlášení ve Sbírce zákonů. Čeká se jen na podpis prezidenta Miloše Zemana.

Mediální domy si budou muset například ověřit, jestli nešíří reklamu na nepovolenou loterii. „Provozování loterií na území České republiky je značně omezeno, respektive je až na výjimky zakázáno. Aby toto omezení naplnilo svůj účel, je třeba efektivně bránit i působení reklamy na loterie a jiné podobné hry, jejichž provozování není na našem území povoleno,“ vysvětlil ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek z ČSSD.

Nové ustanovení představuje největší problém pro provozovatele internetových serverů, kam reklamu vkládají jiné firmy. „V internetovém prostředí s automatizovanými systémy je technologicky nemožné dopředu určit, jaká reklama se uživateli zobrazí. Argument, že takové systémy nemusí šiřitel provozovat, je mimo realitu roku 2015: české subjekty by tak byly mimořádně znevýhodněny proti zahraniční konkurenci a zejména pro ty menší by ztráta těchto příjmů mohla být likvidační,“ kritizuje novelu Sdružení pro internetový rozvoj.

Reklama
ČEZ

Jeho protesty ale politici nevyslyšeli a nevyhověli ani připomínkám od dalších subjektů na trhu. Senátoři se zákon rozhodli podpořit beze změn. „Pokud jsou obchodní procesy šiřitelů reklamy nastaveny tak, že šiřitelé vlastně neznají totožnost zadavatele, je naopak dobře, pokud šiřitelé tyto procesy budou muset změnit,“ vyjádřila se senátorka Eva Syková (zvolena za ČSSD). „Záležitosti a argumenty, které tam byly, jsou velmi liché, protože je lze velmi snadno ošetřit právním způsobem, bude-li tato firma postižena, aby byl postižen ten nejbližší pod nimi,“ odpověděl na výhrady internetových firem lidovecký senátor Stanislav Juránek.

Podle právničky Evy Ondřejové šiřitel dosud odpovídal pouze za způsob šíření reklamy například na humánní léčivé přípravky, počáteční kojeneckou výživu a podobně, ale ne za obsah. „Reklama na loterie je tak výjimkou z tohoto principu,“ upozorňuje Ondřejová. Podotýká, že ve většině případů jsou zadavateli zahraniční společnosti se sídlem i mimo Evropskou unii, které není možné postihnout.

Šiřitelé dosud na dotazy k identitě zadavatelů problematických internetových reklam většinou odpovídali, že jim není známa. Závadnou reklamu po upozornění jednoduše smazali. „U internetových serverů by bylo v rozporu se zákonem o některých službách informační společnosti požadovat víc než odstranění reklamy a vystavit je možnosti uložení pokuty,“ podotýká Ondřejová. Citovaný zákon doslova říká, že poskytovatelé internetových služeb nejsou povinni dohlížet na obsah jimi přenášených nebo ukládaných informací ani aktivně vyhledávat skutečnosti poukazující na protiprávní obsah.

Na rozdíl od jiných kategorií nepovolených reklam nebudou tu loterijní hlídat krajské živnostenské úřady. Zákon dohledovou pravomoc svěřuje celním úřadům.

Podle autorů zákona k tomu nebudou potřebovat ani nové zaměstnance, ani vyšší rozpočet. „Vzhledem k nízkým časovým nárokům budou celní úřady schopny zajistit výkon této kompetence v rámci stávajících zdrojů,“ tvrdí Mládkovo ministerstvo. Provozovatele povolených loterií eviduje ministerstvo financí, kontrola tak zůstane pod jednou střechou.

Za šíření reklamy na nepovolenou loterii mohou celníci uložit pokutu až do výše pěti milionů korun. Stejná sankce hrozí i jejímu zadavateli a zpracovateli. Novinkou je také pokuta až do výše půl milionu pro zpracovatele, který neřekne, kdo si u něj nechal reklamu udělat nebo kdo ji má šířit. Zadavatelé musí po dobu pěti let uchovávat nejenom kopii každé reklamy, ale také všechny související údaje o jejím zpracování a šíření.

Reklama
Abovalve
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

LiDay 2024
Tomáš Houska, ČOV
bardy_peter

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)