Představa léta ve většině lidí evokuje čas prázdnin a dovolených. Pro média je letní období specifické tím, že se mění chování lidí – více cestují a celkově tráví díky letnímu počasí více času mimo domov.
A právě rádio na rozdíl od ostatních médií z této situace vychází v létě úplně nejlépe. Poslechovost mu v létě prakticky neklesá, což se o sledovanosti televize, návštěvnosti internetu či nákladu denního tisku říci nedá. Počet posluchačů rádia je prakticky stejný jako v jiných obdobích roku.
Je to patrné z výsledků Radioprojektu za posledních několik let, ale také z dalších měření, která máme k dispozici. Obvykle však v létě rádiu roste doba poslechu (ATS), což má pozitivní vliv na hrubý zásah jednotlivých reklamních spotů i celých rozhlasových kampaní, i když se mění místa, kde lidé rádio poslouchají, což souvisí s vyšší mírou cestování a trávení času mimo domov, u studentů trávení času mimo školní lavice a u pracujících mimo kanceláře.
Rádio je aktuální, široce dostupné jak v éteru, tak i na internetu, je zdarma, a snadno se tak přizpůsobí změně chování lidí. V létě tím získává relativní výhodu nad ostatními mediatypy, protože počet televizních diváků či uživatelů internetu v létě spíše klesá a k normálu se vrací až po prázdninách.
Věříme, že léto patří rádiu, a postupně se snažíme o tom budovat povědomí mezi zadavateli reklamy spíš než zbytečně zvyšovat slevy. V rámci obchodu navíc v létě umožňujeme zadavatelům reklamy propojit se s bohatými letními aktivitami našich rozhlasových značek.
Vyrážíme na různé letní akce za posluchači a našim klientům tak výhodně nabízíme velmi zajímavé kombinace rozhlasové, digitální i eventové promotion. Právě tento unikátní způsob multimediální komunikace (v rámci jedné letní akce dokážeme aktivovat v komunikaci tři mediatypy – rádio, on-line a outdoor) ve spojení s rostoucí dobou poslechu rádia a rozumnou slevovou politikou je naší velkou přidanou hodnotou pro zadavatele reklamních kampaní právě pro letní období.
Pozitivně se to již projevuje v nárůstu některých segmentů, např. v sektoru kultury, protože je velmi úzce spjatý s letními akcemi. Lze říct, že se dnes žádná významnější kulturní akce či festival v létě bez rádia neobejde.
Milan Kalouš
marketing and special operation director, Radiohouse