Marketingové mobilní aplikace s vynikajícími výsledky lze zatím v České republice spočítat na prstech jedné ruky. LGBT Avatars nebo Fanstars sice posbíraly kreativní ceny, ale zadavatelem bylo neziskové, respektive veřejnoprávní médium. Kampaň postavená právě na aplikaci, která by doslova „nakopla“ prodeje, tu zatím chybí.
„Naprostá většina firem si stále vystačí s aplikacemi, které slouží jako zákaznická podpora nebo zdroj informací o využívaných službách. Do kategorie Klientský servis se nám přihlásilo sedmdesát firem, zatímco do kategorie Marketingová inspirace jen dvacet,“ říká Martina Paroubková ze společnosti Internet Info, která má na starosti anketu Mobilní aplikace roku, a pokračuje: „U marketingových aplikací je klíčový především nápad. Aplikace musí být uživateli užitečná, udělat mu radost nebo ho pobavit a zároveň by měla zvednout povědomí o značce či produktu, což je velmi obtížná disciplína. V současné době už byly vydány aplikace téměř pro všechny účely, a začíná být nesmírně těžké se prosadit s čímkoliv dalším.“
Buď bavte, nebo vyřešte problém
Aplikace Českého rozhlasu nebo Raiffeisenbank uspěly zejména díky fenoménu fanouškovství na sportovních akcích, které hýbaly Českem, jako mistrovství světa v hokeji nebo olympiáda. Tyto akce se však konají jen jednou za čas a rychle skončí. „Herní a marketingové aplikace mají už z principu tendenci omrzet. Sama jich mám v mobilním telefonu spoustu a u každé vydržím maximálně měsíc. Na druhou stranu mě ale často zaujmou a zabaví víc než ty praktické,“ vysvětluje.
Firmy by si tak měly rozmyslet, jestli vsadí na roztomilou „blbůstku“ s rychlým nárůstem uživatelů, kteří i rychle zmizí, nebo zkusit aplikací vyřešit nějakou reálnou potřebu lidí. Nápad na takovou aplikaci se však vyvažuje zlatem a vyžaduje i dlouhodobou péči a aktualizace dle přání uživatelů.
Jako nejlepší v kategorii Marketingová inspirace se letos umístila aplikace Staropramenu Pivo?! „Jde na to tou nejjednodušší cestou a přitom uživatele dostane tam, kam potřebuje. Na pivo! Žádné složité vyplňování, uživatel několika kliknutími svolá přátele a domluví s nimi, kam a kdy půjdou. Samozřejmě, že dnes není nic složitého se podobně svolat i přes hromadný chat v Messengeru, ale přesto je to aplikace, se kterou se uživatelé mohou vyblbnout,“ uzavírá Paroubková.
Stále frčí úprava obrázků a videí
Rozdíl mezi zahraničními a českými aplikacemi je stále značný. „Lidé si už v Česku zvykli na weby, ale neuvědomují si, že naprogramovat aplikaci s obdobnými funkcemi trvá zhruba dvakrát déle než celý web. A jen na jedinou platformu! Navíc jsou potřeba mnohem zkušenější programátoři,“ říká Gabriel Zábušek ze společnosti Adikt Mobile.
A jaké jsou na poli marketingových aplikací poslední trendy? „Stále se hodně aplikací točí kolem upravování obrázků, videí nebo zvuku. Donedávna poměrně letěla rozšířená realita, ale ta je již spíš na ústupu. Nyní je v kurzu indoor lokalizace iBeacon. Ta umožňuje na základě polohy oslovit uživatele například v obchodních centrech, protože v budovách nefunguje GPS. S tím dost možná marketéři dokážou divy,“ prognózuje Zábušek. A když náhodou kreativci nemají geniální nápad, existuje ještě poslední možnost, jak zajistit, aby lidé aplikaci používali. Soutěže o ceny a slevy budou prostě fungovat vždy.
Úspěšné marketingové aplikace z Česka a ze světa
Aplikace ČRo Fanstars od pražských agentur Ogilvy & Mather a Geometry Global pro Český rozhlas získala zlata na českém ADC v kategorii Digital a také Design. Propojovala fanoušky s českým olympijským týmem v Soči. Lidé sportovcům mohli posílat vzkazy a olympionici, kteří dostali vlastní personalizovanou verzi aplikace, na ně mohli okamžitě reagovat nebo je lajkovat. Aplikace zaujala také netradičním 3D enginem, který zobrazoval hvězdnou oblohu nad pohořím v Soči.
Aplikace Madden Giferator od amerických agentur Heat a Grow byla vytvořena ve spolupráci s Google Creative Partnerships pro EA Sports a získala hned 6 Lvů z Cannes. Madden NFL je populární videohra simulující americký fotbal. V Giferatoru se transformoval záznam nejzajímavějších momentů opravdových utkání a generovaly se z něj sarkastické gify v 3D enginu hry. Ty se začaly šířit po sociálních sítích jako lavina a lidé si mohli v aplikaci vytvořit i vlastní gif s populárními fotbalisty. Vytvořeno zatím bylo přes 420 tisíc gifů sdílených na internetu.
Aplikace Makeup Genius vytvořená pro L’Oréal Paris pařížským McCannem získala v Cannes osm Lvů, z toho čtyři zlaté. Především uživatelkám smartphonu umožňuje si virtuálně vyzkoušet všechny možné kombinace líčení s produkty slavné francouzské značky. Stačí se podívat do kamery telefonu a aplikace až neuvěřitelně realisticky ukáže, jak by uživatelka s vybranou rtěnkou, řasenkou nebo i celkovým make-upem vypadala. Produkty lze v aplikaci i rovnou on-line nakoupit. Makeup Genius již zaznamenal přes 10 milionů stažení.Česká aplikace
LGBT Avatars opět z dílny Geometry a Ogilvy v Cannes získala stříbrného Lva v kategorii Mobile a bronzového v kategorii Využití médií. Aplikace byla vytvořena na podporu festivalu gayů a lesbiček Prague Pride. Lidé z méně šťastných zemí, kde jsou jedinci často utlačováni za otevřenou deklaraci vlastní sexuality, tak mohli prostřednictvím jednotlivých účastníků Prague Pride (avatarů) prožít festival alespoň zprostředkovaně. Aplikace by se po pražském úspěchu měla používat pro průvody Pride i globálně.