Největší sociální síť nově testuje e-shopy, které by fungovaly přímo na facebookových stránkách jednotlivých firem. Největší sociální síť tak plánuje rozšířit svoji činnost z pole digitální reklamy i do e-commerce.
Zatímco celosvětové příjmy z digitální reklamy odhaduje v roce 2015 respektovaný server eMarketer na 60 miliard dolarů, u e-commerce to má být letos celých 350 miliard dolarů. Není divu, že Facebook si chce ukousnout svůj díl i z tohoto koláče.
Po tlačítku přichází obchody
Facebook již nedávno představil funkci Buy Button, díky které je možné koupit inzerované zboží přímo v rozhraní sociální sítě. To však není nic nového, podobná tlačítka již dříve představil Twitter i Pinterest a podobnou funkci nyní zavádí i Google. Facebook má ale ambici být stále o krok napřed. Místo jednotlivých tlačítek u reklamy chce Mark Zuckerberg celé e-shopy. V aplikaci Messenger je již nyní možné posílat si peníze mezi uživateli a i tyto platební funkce by se měly dále rozšiřovat. To vše jsou kroky, které mají vést k mnohem robustnější obchodní platformě.
Myšlenka je následující. Značky budou mít možnost na svých facebookových stránkách vybudovat vlastní internetový obchod v rámci sítě. Návštěvníci si pak budou moct prohlížet i kupovat zboží čistě na Facebooku. Podobně jako v případě mediálních produktů (články, videa), které se snaží Facebook začlenit do svého ekosystému, řeší značky zásadní dilema. Obchod přímo na Facebooku pro ně může znamenat výrazný nárůst příjmů z tohoto kanálu, na druhou stranu nebudou mít pod kontrolou data o zákaznících, kteří u nich nakoupili. Není totiž jasné, za jakých podmínek je bude Facebook poskytovat.
Tato data jsou přitom pro internetové prodejce klíčová kvůli oslovování zákazníků a jejich směrování na originální internetové stránky. Kritici již dnes předpovídají, že rozhraní Facebooku nikdy neumožní stejné funkcionality a pohodlí pro zákazníky jako plnohodnotný e-shop.
Značky neodolají
Přesto jde o příležitost, které budou internetoví prodejci téměř čehokoliv jen těžko odolávat. Čím dál důležitější je pro e-shopy návštěvnost z mobilu a právě Facebook je v tomto ohledu suverénně nejoblíbenější aplikací, na které v průměru uživatelé smartphonů stráví třináct procent veškerého „mobilního“ času. Stále více tradičních značek navíc zjišťuje, že se dnes bez on-line prodeje chtě nechtě neobejde a do e-commerce musí jít. Na zavedení podobné funkce je tedy ideální čas a právě Facebok má na její prosazení jako jeden z mála sílu.
Již nyní je ve spolupráci s e-commerce jednoznačně nejúspěšnější ze všech sociálních sítí. V roce 2014 bylo 85 procent všech objednávek ze sociálních sítí právě z Facebooku a dá se předpokládat, že v zemích typu České republiky, kde mají ostatní sociální sítě slabou pozici, může být toto číslo ještě vyšší.
Největším trumfem v rukou sítě Marka Zuckerberga je však vražedná kombinace velmi přesného reklamního cílení a oddaných uživatelů, kteří na Facebooku tráví závratné množství času. Do rovnice přidejte přímý prodej v síťovém rozhraní a odhadněte výsledek. Celý e-commerce trh se během pár let může zásadně změnit.
Facebook nezahálí. Na stránkách některých firem testuje e-commerce již nyní.