Česká aplikace LGBT Avatars nedávno vyhrála stříbrného lva na letošním festivalu v Cannes. Gabriel Zábušek je šéfem vývojářů společnosti Adikt Mobile, která aplikaci programovala. „Úspěch aplikací závisí především na nápadu. Uživatel si dnes už nestáhne sebelépe zpracovanou blbost,“ říká.
Liší se marketingové mobilní aplikace od těch klasických?
Většinou jde o jednorázovou věc a po kampani je už nikdo nepoužije. U dlouhodobých aplikací se týdny řeší jen funkčnost, použití softwarového řešení a dlouho se ladí design. Na marketingové aplikace je naopak času málo, protože klienti i agentury si často neuvědomují, kolik je za tvorbou aplikace práce. Někteří developeři pak pod časovým nebo finančním tlakem dokonce fejkují. Do aplikace vloží jako některou funkci mini webovku, která se jen tváří jako aplikace. To už pak samozřejmě není plnohodnotné aplikační řešení.
Jak dlouho trvá naprogramovat marketingovou aplikaci?
Pravidelně až do deadlinu, ale typická marketingová aplikace trvá tak tři až čtyři týdny. Čas je třeba vyčlenit i na samotný release. Zejména u Applu jsou poměrně přísní a už se stalo, že vydání aplikace trvalo i další tři týdny.
V čem bývá problém?
Většinou jde o technické věci. Horší je, když klient trvá na něčem, co odporuje aplikačním guidelines a nechce slevit, i když ho předem varujeme. Například takové ty blbůstky, jako je nalévání piva z iPhonu, už Apple nepustí, protože jim to zaplevelilo App Store. Pak se může stát, že již hotová aplikace pro iOS prostě nebude. U Googlu jsou shovívavější, ale zase je to hodně znát na kvalitě aplikací pro Android.
Co aplikace prodražuje?
Když má aplikace využívat data z webu společnosti. Typicky nějaké odkazy na produkty. Ty stránky většinou nejsou připravené na využití třetí stranou, takže se musí naprogramovat modul přímo do webu. Ten může stát od 30 do 100 tisíc na platformu, takže podstatnou část ceny celé aplikace. K tomu jsou potřeba zdrojové kódy a lidé, kteří web programovali, nemusí být vůbec k zastižení. Někteří vývojáři to obejdou tím, že aplikaci napojí na vizuální podobu webu, ale pak stačí na stránkách něco drobně změnit, a aplikace přestává fungovat.
Videopřenosy drahé nejsou?
Přenos dat obecně aplikaci neprodražuje. Ale třeba LGBT Avatars se mají stát nově globální kampaní a pro přenos takového objemu dat z celého světa je samozřejmě potřeba najmout dodatečnou datovou kapacitu.
Co je na vývoji nejtěžší?
Má-li být aplikace kvalitní, musíte programovat zvlášť na každou platformu, což znamená i samostatný tým specialistů. Existují i technologie, které kódy automaticky přepisují pro další operační systémy, ale to nefunguje dobře. Někdy třeba klienti chtějí, aby aplikace fungovala i na Blackberry, i když ho téměř nikdo nepoužívá. Přitom vůbec netuší, kolik peněz a času by je to stálo.
Vytvořili jste ve spolupráci s Ogilvy a Geometry Goobal aplikaci LGBT Avatars, která získala stříbro na festivalu v Cannes, tušili jste už při vývoji, jaký to bude úspěch?
Ano, úspěch do značné míry závisí na nápadu kreativců. U LGBT Avatars jsme se hodně soustředili na bezpečnost, aby například nikdo v Rusku nemohl aplikaci hacknout, a odhalit tak sexuální orientaci uživatelů. Lidé z komunity tak aplikaci používají jako bezpečný chat i dávno po skončení Prague Pride.
Přistupujete k programování jinak, když vidíte, že jde o skutečně dobrý nápad?
Určitě, příkladem je aplikace Fanstars pro Český rozhlas. Ta byla kustomizovaná pro každého olympionika a programovali jsme v ní dokonce 3D engine s hvězdami propojený s uživatelským interfacem. To je z technologického pohledu úplná první liga a jen kvůli marketingu to většinou nikdo neudělá. My to ale pojali jako investici, protože se nám ten nápad strašně líbil. Kdybychom si ale účtovali všechny trávené hodiny, tak by to pak asi bylo neprodejné. Typické pro kreativce je, že chtěli mít v 3D enginu celý známý vesmír, tak jsme je museli trochu vrátit zpátky na zem.
Překvapuje mě, že Ogilvy oslovilo zrovna vás, v rámci WPP nemají špičkové vývojáře?
Mají, ale nedostávali úplně přesně to, co chtěli. S námi udělali dobrou zkušenost u aplikace Audiotrees a spolupráce nám vydržela.
Největší oříšek bývá přesvědčit uživatele, aby si aplikaci stáhl do telefonu. Jak na to?
Je to hlavně o mediální propagaci a penězích, které se do ní vloží. Díky publicitě se můžou aplikace vyšvihnout neorganicky na přední příčky v českém App Storu nebo v Google Play. Pak se ukáže, jak je aplikace atraktivní. Buď se tam udrží, nebo naopak rychle spadne. Marketingové aplikace mají v tomto ohledu značnou nevýhodu, ale ty nejúspěšnější se tam můžou dostat. Uživatele také vždy nalákají slevy nebo soutěže.
Kolik stažení marketingové aplikace se dá považovat za úspěch?
Tisícovka je už dobré číslo. Nezáleží ale jen na počtu stažení, ale i na frekvenci využívání.
Často si říkám, že místo intenzivní outdoorové reklamy na stažení aplikace by bylo možná efektivnější samo reklamní sdělení.
Vždy stojí za zvážení, jestli do kampaně dávat aplikaci na sílu. A taková jich je skoro většina. Dobrá marketingová aplikace řeší nějakou potřebu uživatele. Jinak ji stáhne, vidí, že je to blbost, a brzy ji zase smaže.
Aplikace bývají většinou propojeny s nějakou microsite.
Udělat kvalitní microsite je to nejmenší. Stojí to od 30 do 50 tisíc a jde o pár dní vývoje. Ale měla by se s aplikací vyvíjet společně.
Doporučujete oživování či modifikaci starých aplikací pro novou kampaň?
Když jde o podobný koncept, tak určitě, ale moc často se to nestává i proto, že ty marketingové aplikace jsou šity horkou jehlou a na jedno použití.
Jak z aplikace získat cenná zákaznická data?
Pokud máme jasné zadání, umíme trackovat data do nejmenších podrobností. Pokud chce ale společnost doručit personalizované sdělení i mimo aplikaci, stejně potřebuje, aby se uživatel nenásilně identifikoval. Žádost o vyplnění e-mailu hned po spuštění asi není ten nejlepší způsob.
Gabriel Zábušek, CTO a partner, Adikt Mobile
Od roku 2012 je šéfem vývojářů společnosti Adikt Mobile, která pod jeho vedením vyvinula oceňované aplikace Fanstars, Audiotrees nebo LGBT Avatars. Vede také vývoj mobilních aplikací pro klienty z Francie nebo Velké Británie.