Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Chceme změnit pohled lidí na trafiky

Naším cílem je v očích veřejnosti změnit pohled na trafiky. Ty začnou být vnímané jako místo, kde je možné vyřešit více věcí než jenom nakoupit noviny, případně cigarety,“ říká odvážně nový generální ředitel největšího českého distributora tisku První novinové společnosti Petr Novák. V nové funkci je několik týdnů a v jednom z prvních rozhovorů nechce prozradit mnoho, naznačuje však velké plány, které by PNS měly pomoci vyrovnat se s klesajícím prodejem tiskovin.

Víc než jenom tisk

Počátkem června PNS zveřejnila zprávu, že po dohodě s akcionáři ve svých funkcích skončili generální ředitel Radomil Juda a finanční ředitel Pavel Borovka. Tiskovou zprávu doplňovaly výsledky hospodaření za rok 2014, které ukazovaly, že i přes zmírnění oproti loňsku poklesl čistý obrat společnosti zhruba o 9,4 procenta. Novák však odmítá, že by ke změně vedení mělo dojít kvůli hospodářským výsledkům. „Myslím, že výsledky nebyly tím hlavním důvodem. PNS vykazuje stabilní hospodaření a i přes neustálý pokles v prodeji tisku dosahuje plánovaných hospodářských výsledků. Změnou vedení má PNS dostat nový stimul, který se promítne do inovace a rozvoje distribuce tisku a vytipovaných doplňkových služeb,“ říká.

Jak přesně by měl tenhle nový stimul vypadat, je zatím zastřeno tajemstvím. Novák, bývalý generální ředitel přepravní společnosti AGF Food Logistics patřící do skupiny Agrofert, by rád změnil pohled veřejnosti na trafiky, které by měly nabízet víc než jenom prodej tisku a drobného zboží. Na to, o co konkrétně by ale mělo jít, je podle něj příliš brzo a konkrétnější plány se budou komunikovat možná až koncem roku.

Reklama
ČEZ

Už teď si ale Novák uvědomuje, že pokles obratů související s poklesem zájmu veřejnosti o tisk obecně nepůjde zastavit úplně. „Chceme garantovat pouze takový pokles, který je zdůvodnitelný z titulu změny chování trhu. Musíme využít všech nástrojů pro předvídání chování spotřebitelů a přizpůsobit nabídku jejich potřebám. Chceme zapracovat na aktivní nabídce našeho portfolia, pasivní nabídka již neodpovídá současnému trendu. Samozřejmě se budeme věnovat i rozvoji doplňkových služeb a produktů.“

Příliš velká konkurence

Doplňkové služby jsou pro trafiky v dobách klesajícího prodeje tisku zajímavé – potvrdili to letošní vítězové soutěže Trafika roku, kterou PNS pořádá. Řada z nich do svých prodejen nakupuje třeba ledničky na chlazené nápoje a doufá, že kromě pití si někteří odnesou i noviny. Podobným způsobem ostatně řeší výpadek příjmů zapříčiněný internetem i Česká pošta, která dnes nabízí vše od kancelářských potřeb až po dětské hračky.

Snaží se i PNS a loni spustila službu Baliczech, díky které si zákazníci mohou vyzvednout zásilky z e-shopů v trafikách. Problémem je ovšem fakt, že v tomhle směru zdaleka není jediná a čelí silné konkurenci služeb jako třeba Zásilkovna. „Síť trafik nemůže konkurovat velkým výdejním místům, nemáme tolik prostoru a stále mějme na paměti, že trafika je zde především k prodeji tisku. V tomto oboru chceme nabízet specializované služby s vyšší přidanou hodnotou, tedy kvalitu na úkor množství,“ popisuje Novák.

Zdá se přitom, že se staví i opatrněji k plánům společnosti, která ještě loni prohlašovala, že v roce 2015 plánuje navýšit počet výdejních míst služby Baliczech na tisícovku. V současnosti je jich zhruba 450. „V analýze příležitostí rozšiřování sítě nadále pokračujeme. Je nutné si uvědomit, že nejsme jedinou společností, která v této oblasti nabízí služby. Je potřeba zjistit potenciál výdejního místa, jeho obsazenost jinými zprostředkovateli logistických služeb a případně nadále pokračovat s rozšiřováním sítě Baliczech,“ popisuje nový generální ředitel.

Musíme se změnit

Stejně jako tištěná média i jejich distributoři zažívají v posledních letech náročné časy. Jen letmý pohled na data ABC ČR ukazuje, že třeba nejprodávanějšího deníku Blesk se v lednu 2010 prodalo denně průměrně 390 tis. kusů. V letošním lednu to už bylo 253 tis. kusů a drtivá většina novin a časopisů na tom není lépe.

Petr Novák má zkušenosti zejména z logistiky, díky nové pozici ale už měl důvod zabývat se problémy tisku. „Osobně se domnívám, že dnes populace dostatečně nevnímá rozdíl mezi krátkou zprávou z internetu a hlubším rozborem, který je k dispozici v tištěné podobě. Na tom musíme společně s vydavateli zapracovat a lidem tento rozdíl vysvětlit. Lidé jsou dnes celý den bombardováni množstvím informací z různých stran a různých zdrojů a svobodně si vybírají, z jakého zdroje a v jaké podobě budou informace přijímat. Na to musíme reagovat a nečekat, že si nás zákazník v trafice sám najde. Vyhledat vhodný a atraktivní způsob nabídky ve správný čas, na správném místě a se správným produktem, to je budoucnost PNS. V tomto se musíme změnit,“ říká.

Petr Novák, generální ředitel První novinové společnosti

Dvaačtyřicetiletý manažér se letitými zkušenostmi z marketingu a distribuce. Před nástupem do PNS působil jako generální ředitel AGF Food Logistics.

Reklama
Know
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia
Jan Michálek v podcastu Hype-Cast

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)