Poslední tři roky jsem příležitostně nucen zaplout do HR vod ve snaze ulovit nové talenty pro svou společnost. Každým rokem mi tak pod rukama projdou desítky životopisů a pokaždé si říkám, že příště musím ten job description napsat lépe. Co by měl takový agenturní člověk starající se o klientská sociální média umět? Není toho málo. Základním předpokladem je komplexní přehled a znalost platforem, znalost best practices a hlavně umět klientovi poradit optimální strategii vzhledem k dohodnutým cílům. Občas i za cenu toho, že mu zcela rozboří jeho představy firemní komunikace, protože by k výsledkům nevedly. Pak se dostáváme do fáze tvorby obsahu – texty, fotografie, poslední dobou stále víc i videa. Dobrý social media manažer umí skvělému nápadu dodat slušivou formu a prodat jej cílovému publiku. Dobrý text musí zvládnout napsat sám, vizuální představy je ale nutné dobře formulovat a předat kolegům v kreativním oddělení. Sociální média vznikla pro účely komunikace. V případě brandu pak značná část komunikace spadá do oblasti péče o zákazníky. Nejenže musíte znát velmi dobře byznys klienta, musíte mít v sobě velkou dávku empatie a umět dotáhnout všechny zákaznické partie do vítězného konce. Chcete-li věrohodně komunikovat jménem jiné společnosti, musíte ji znát lépe než svou přítelkyni. Dalším z aspektů naší práce jsou reklamní systémy. Objem placeného obsahu neustále narůstá a je nezbytně nutné umět naplánovat komu, kdy a jakou informaci pošleme. A samozřejmě také, kolik to bude stát a jestli to má vůbec smysl. Čímž se dostáváme k datové analytice. Nejedná se o pokročilou analytiku, ale umíme získávat velké množství zajímavých dat a je nutné se v nich umět zorientovat a získané poznatky přenést zpět. K zahození nejsou ani základy webové analytiky, zvláště v případech, kdy například Facebook generuje významnou část celkových přístupů na váš web nebo do e-shopu. Najít člověka, který by exceloval ve všech těchto oblastech, připomíná hledání svatého grálu. Dobrým základem je nicméně být dobrý alespoň v několika z nich, uvědomit si své rezervy v ostatních a neustále na nich pracovat. A nejlépe se také obklopit schopnějšími lidmi, od kterých se můžeme učit.
Základem je uvědomit si své rezervy a neustále na nich pracovat.