Redakce Marketing & Media přináší ve spolupráci s výzkumnými agenturami Ipsos a Nielsen Admosphere výrazně pozměněný koncept hodnocení reklamy. Vychází z hodnocení expertního panelu, v němž jsou zastoupeni odborníci na komunikaci a marketing. Ti posuzují nově 10 reklam ve čtyřech mediatypech (televize, internet, OOH a tisk), které vychází z výběru především na základě výše ceny kampaně podle monitoringu Nielsen Admosphere. Výsledkem on-line hodnocení expertního panelu M&M je bodové ohodnocení, které určí pořadí reklam pro daný mediatyp v daném období. Několik členů expertního panelu je pozváno do užší poroty, která na svém setkání dostane širší prostor pro kvalitativní posouzení tří nejlepších reklam a slovní posouzení kterékoliv z dalších reklam výběru, např. co se povedlo a co by příště doporučovali udělat jinak. Porota na svém osobním setkání má rovněž možnost vytipovat reklamu, která zajímavým způsobem splnila některé z klíčových hodnoticích kritérií. Taková reklama je pak označena jako Tip poroty. Hodnocení nejhorší reklamy jako „Propadák měsíce“ se ruší z důvodu úzkého předvýběru. Ty skutečně nejhorší reklamy, které se v médiích objevují, se totiž většinou do předvýběru vůbec nedostanou. Ambicí nového modelu hodnocení je především přinést zadavatelům i tvůrcům reklamy užitečné informace a zpětnou vazbu od odborníků z oboru.
Alena Ivánková, senior research manager, Nielsen Admosphere
Projektem expertního panelu chceme čtenářům M&M i samotným hodnotitelům přinést jedinečnou kombinaci informací o aktuální reklamě v ČR. Vyjádření osobní poroty doplňuje předchozí mozaiku výsledků a přináší detailnější pohled na silné a slabé stránky kampaní. I do budoucna plánujeme tento projekt nadále vylepšovat, již brzy bychom chtěli u tří nejlepších kampaní uvádět i voice of share v kategorii, které dodáme z monitoringu Nielsen Admosphere.
Michal Michňa, associate director, Ipsos
Nový způsob hodnocení reklam přináší čtenářům možnost získat více strukturovaných informací o vybraných reklamách a zjistit, jak je reklama přijata odbornou veřejností. Nové hodnocení je koncipováno podle prověřeného přístupu k testování reklamy: zahrnuje faktory, jako jsou zapamatovatelnost, branding a motivace.
Milan Hladký, šéfredaktor M&M
Být hodnocen porotou jako lepší než ostatní je určitě příjemný pocit, užitečné však je dozvědět se důvody, proč tak porota rozhodla. Proto dáváme větší prostor komentářům a připomínkám porotců. Spolupráce s našimi partnery Ipsos a Nielsen Admosphere je pro nás příležitostí podpořit hodnocení profesionálně sesbíranými a zpracovanými daty.