Irský manažer Ricky Simms je agentem špičkových atletů, hlavně se ale stará o sprinterskou megastar Usaina Bolta. Toho také přivezl – jako každý rok – do Ostravy na mítink Zlatá tretra. Proč právě do Ostravy? A co všechno vlastně manažer pro svého hlavního chlebodárce dělá?
„S Usainem Boltem pracuju už od jeho 15 let, kdy vyhrál juniorské mistrovství světa v běhu na 200 metrů. Chtělo ho hodně uznávaných agentů, ale on si vybral mě – snad že jsem byl jen pár let po ukončení vlastní běžecké kariéry. Rychle jsme si padli do noty a naše partnerství trvá celou jeho kariéru. Pro Usaina i další atlety dělám věci, které nejsou jen striktně obchodní. Zařizujeme mu letenky, nakupujeme auta, hrací konzole, obleky, vlastně cokoliv. Hodinu pro něj dělám manažerskou práci, další práci agenta, pak se mu věnuju několik hodin jako jeho starší bráška,“ vysvětluje Simms.
Do Ostravy prý Bolt jezdí rád prostě proto, že odsud dostal první nabídku na velký zahraniční start. To se nezapomíná. Navíc se mu tam líbí. Chodí jíst v hotelu mezi atlety, což jinde nejde, všichni se s ním chtějí fotit…
Team Bolt v akci
Když Bolt získal první stříbro na mistrovství světa v roce 2007 „takřka bez tréninku“, uvědomil si, čeho by mohl dosáhnout s intenzivním tréninkem. Výsledkem byly tři zlaté o rok později na olympiádě v Pekingu. Od té doby je z něj megastar. Co vše pro něj tedy Simms a jeho lidé, přezdívaní „Team Bolt“, dělají?
„V zásadě mám na starosti veškerou komunikaci i marketing, práci agenta, tedy jednání s pořadateli mítinků o jeho startech, veškerou logistiku jeho cest za atletikou i případné účinkování v reklamě a na společenských akcích partnerů. A hlavně na mně je, aby jeho život běžel tak hladce, jak jen je možné,“ vysvětluje Simms s tím, že se to týká třeba i Boltových mediálních vystoupení. „Na všechna veřejná vystoupení pro něj dělám přípravu jak pro prezidenta Jamajky. Když jde dělat interview, připravíme ho na typ otázek, které dostane. Když má s někým důležitou schůzku, poskytneme mu kompletní informační zázemí o osobě, se kterou se sejde,“ dodává.
Běžící marketingový sen
Z marketingového hlediska je Bolt samozřejmě živoucím ztělesněním běžícího snu. „Usain má ty nejlepší osobnostní předpoklady pro to, být předmětem marketingu. Má tendenci diváky na stadionu bavit svým vystoupením při běhu, ale i před ním a po něm. Reaguje spontánně – na mítinku v Římě mu po závodě podali italskou vlajku, bez váhání si ji vzal a oběhl s ní kolo, to jste měli vidět to nadšení publika. Je to profesionál, viděli jste sami v zimě a dešti v Ostravě – neběžel se rychle schovat do tepla, ale obešel kolečko kolem dráhy, zdravil se s diváky, rozdával podpisy. Nemusím ho k tomu nutit, dělá to rád a současně ví, že se od něj jaksi čeká, že tím divákům udělá radost, a tím i zvyšuje svou marketingovou hodnotu,“ říká Simms. Upozorňuje, že rozhodně nejde jen o nějakou naučenou pózu, Bolt byl takový už v mládí, vždy chtěl diváky svým během i dalším vystupováním pobavit.
Chce ho každý
„Zásady komunikace na veřejnosti nicméně konzultujeme s ním a jeho kamarádem z dětství N. J. Walkerem – vyrostli spolu na farmě a Usain na něj hodně dá. Co se týče jeho přítomnosti v médiích – je opravdu těžké říkat ne, ale původní rozhovor s ním by chtěl opravdu každý. Vybírám ta nejdůležitější média typu Esquire, přednostně televizi, chat shows, a to v zemích, které jsou market lídry – tedy USA nebo Británie. Před mítinky pořádáme tiskové konference, sám jste viděl, kolik bylo novinářů tady v Ostravě,“ upřesňuje Simms. Prostor pro několik otázek v soukromí dostane obvykle mediální partner mítinku, ale jinak už nikdo, Sims chce Boltovo soukromí bránit. Pečlivě vybírá také spojení se silnými značkami, musí to být „obdobný superbrand, jako je Usain“. „Dlouhodobě spolupracujeme se značkou Visa, pro kterou je Usain ambasadorem inovací. Naposledy tak před fotbalovým mistrovstvím světa v Brazílii vystoupil v reklamě, kde se srovnávala jeho rychlost s rychlostí bezkontaktních plateb.“ A to sedí, Visa právě oznámila, že podle posledního průzkumu agentury Millward Brown je pátou největší značkou světa.
Chvíli manažer, pak zase agent a nakonec prý starší brácha. Bude to dřina, ale kdo by nechtěl dělat pro brand Usain Bolt?