Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Tento komentář pro vás psal člověk. Zatím

Zpravodajská agentura AP začátkem června ohlásila, že automatické zpracování hospodářských výsledků firem ušetřilo jejím novinářům 20 procent času. A soudě podle vyjádření jednoho z tamních novinářů, který ruční zpracování dat přirovnal k „dennodennímu vypichování si očí“, i mnoho nervů. V datech je méně chyb a ušetřený čas mohou podle AP novináři věnovat důležitějším věcem. Agentura zároveň očekává, že v budoucnu dokáže automaticky vyrábět jakékoliv zprávy, které pracují se strukturovanými daty. Takovéto zprávy v sobě už několik let spojují vizi novinářského ráje spolu s novinářským hororem. AP už dnes dokáže denně zpracovat ohromné množství sportovních výsledků a počítače jí umožnily zaměřit se i na sporty, které dosud nikdy pokrývány nebyly. A nejde jenom o tabulky. Počítače americké společnosti Narrative Science dnes píší finanční zprávy pro magazín Forbes. Firma počítá s tím, že díky čím dál větší části lidského života přetavené do dat bude do pár let schopná psát téměř cokoliv.

Přeskočení monotónního hrabání se v datech může pro mnoho novinářů znít jako rajská hudba. Zároveň je však v době ztenčujících se redakcí vize stroje, který dokáže hravě nahradit několik novinářů, strašákem jako z dob průmyslové revoluce. Nemá smysl si něco nalhávat – záchrany není a existuje reálná možnost, že se z části novinářů v budoucnu stanou „nalévači dat“. I tak nepředvídatelný element, jako je Miloš Zeman, se totiž dá vtěsnat do předvídatelného vzorce: „Prezident opět urazil (doplnit podle potřeby). Podle vyjádření mluvčího Jiřího Ovčáčka chtěl však prezident otevřít diskusi o (doplnit dle potřeby).“ Nakonec bude nejspíš na vedení jednotlivých médií, jestli se úspory přinesené automatizací rozhodnou využít pro snížení nákladů, nebo pro větší volnost novinářů. Velice subjektivně se však přimlouvám za novináře. Když už nic jiného, brand média se buduje lépe s fotkou živého člověka než s fotkou počítačové bedny. I když by to možná napsala lépe.

Eva Mošpanová, redaktorka

Reklama
Know

 

Automatizace v sobě spojuje vizi novinářského ráje s novinářským hororem.

Reklama
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia
Jan Michálek v podcastu Hype-Cast

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)