Evita Urbaníková je jméno, které českému čtenáři nejspíš mnoho neřekne. Těm slovenským se však už několik týdnů zjevuje v nejrůznějších podobách. Slovenská divize Mafry se totiž na tamní trh rozhodla na konci dubna uvést měsíčník postavený na osobnosti spisovatelky a novinářky Evy Urbaníkové a pomoct mu bohatou reklamou.
Reklamou proti trhu
„Uvedení titulu na trh jsme podpořili kampaní v nejsledovanější slovenské televizi a v nejposlouchanějším slovenském rádiu. Nasazujeme i OOH, billboardy a megaboardy ve velkých městech a na klíčových regionálních plochách,“ jmenuje marketingový ředitel slovenské Mafry Denis Schvarcz, čím vším se vydavatelství rozhodlo podpořit start svého nového titulu. Dodává, že 20sekundový spot na Markíze byl doplněn sponzoringem pořadů, o které se zajímá cílová skupina, a podpořen byl i prodej na samotných prodejních místech.
Mafra zjevně nic neponechala náhodě. Koncept ženského měsíčníku pro ni vytvořila reklamní agentura Creative Department a rozhodla se jej postavit na osobnosti Evy Urbaníkové. Ta je dnes po kariéře novinářky a moderátorky na Slovensku známá zejména jako vydavatelka.
Založila vydavatelství Evitapress, jež se soustřeďuje na vydávání cenově dostupných paperbackových titulů pro ženy. Ty se pravidelně umísťují v žebříčcích nejprodávanějších slovenských knih a stačily si vybudovat věrnou čtenářskou základnu.
Všechny tyhle kroky mají svou logiku. Slovenská Mafra je bývalé vydavatelství Ecopress, které se doposud věnovalo hlavně ekonomickým a odborným titulům a vstup do segmentu lifestylových měsíčníků pro ženy je pro něj úplnou novinkou.
Slovenský trh zároveň právě v této kategorii několik silných hráčů už má. Podle posledních dat ABC SR vychází měsíčník Eva vydavatelství Ringier Axel Springer v nákladu 55 tisíc kusů a jeho přímý konkurent Emma od Spoločnosti 7 Plus dokonce téměř 67 tisíc. Madam Eva s cílovou skupinou čtenářek nad 35 let má náklad 24 tisíc kusů. Pro porovnání – české ženské lifestylové časopisy mají podobně vysoký náklad – navzdory dvakrát většímu trhu. Evita na trh vstoupila s počátečním nákladem 35 tisíc kusů.
Ve stopách Krause
Svým způsobem odvážný je nejen krok Mafry pustit se do velice dobře pokryté oblasti trhu, ale i do typu periodika, se kterým není na slovenském trhu žádná zkušenost.
O měsíčník postavený na známé osobnosti se v Česku pokoušel magazín Kraus vycházející z popularity moderátora Jana Krause. Jeho tehdejší vydavatel Sanoma Media musel existenci titulu i navzdory velkým reklamním nákladům po méně než roce ukončit. Denis Schvarcz říká, že jsou si této zkušenosti vědomi.
První reakce však napovídají, že Evita může dopadnou podobně. Portál Medialne.sk, který se věnuje médiím, třeba kritizuje poměrně vysokou cenu a malý počet stran v porovnání s konkurenčními tituly nebo fakt, že Eva Urbaníková sice v titulu figuruje jako šéfredaktorka, zároveň má však titul i další výkonnou šéfredaktorku.
Kritici upozorňují i na určité „přeevitování“, kdy se titul snaží ze značky své osobnosti vytěžit maximum – objevuje se na titulní straně, v názvu rubrik, součástí je i několikastranný rozhovor se samotnou Urbaníkovou.
A Mafru zřejmě nepotěšil ani článek blogerky Lenky Bajzíkové, ve kterém kritizuje neinovativnost titulů a který si přečetlo víc než 170 tisíc čtenářů.
„Časopis má sice nákladnou kampaň a drahý papír, ale nepřináší žádný nadstandard či novinku do segmentu ženských časopisů, který má poměrně silně obsazený Ringier Axel Springer, 7 Plus a Bauer Media,“ potvrzuje i Miroslava Kernová z webu O médiách. Ta předpokládá, že díky silnému vydavateli se titulu povede přežít, konkurenční tituly, podobně jako kdysi Kraus, však nejspíš neohrozí.
První vydání měsíčníku Evita, které se na pulty dostalo na konci dubna.