Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Pod Allegro Group by ShopExpo nebylo

Minulý týden proběhlo ShopExpo, největší konference o e-commerce ve střední Evropě. Pořadatelem byla ostravská firma NetDirect, což byl i hlavní důvod, proč se konference konala v moderní hale Gong v industriální oblasti opuštěných dolů Dolních Vítkovic. „Jsme ostravští patrioti. Už když jsme o konceptu ShopExpa uvažovali, přišlo nám jako skvělá příležitost vytrhnout lidi z jejich typického prostředí a donutit je se bavit mezi sebou. Něco takového by se v Praze nepodařilo,“ říká David Vychytil, CEO NetDirectu.

I když šlo o první ročník, přednáškové sály byly zaplněny téměř do posledního místa, a na specializovaných workshopech se dokonce stálo. Přesto měli organizátoři obavy. „Udělali jsme všechno pro to, aby měl každý důvod přijet. Vypravili jsme speciální vlaky, zajistili slevy na ubytování a oslovili špičkové domácí i zahraniční spíkry. Cenové srovnávače a partneři nám pomohli s oslovením potenciálních hostů, do organizace se zapojilo i město Ostrava a vysoká škola poskytla studenty marketingu jako dobrovolníky. ShopExpo by se ale prakticky nemohlo uspořádat bez výrazné podpory pana SvětlíkaVítkovice Holdingu,“ pokračuje Vychytil.

V Ostravě probíhal čilý networking na konferenci i v průběhu večera. „Proto je tu afterparty s koncertem dvou regionálních kapel a dýdžejem. Chtěli jsme, aby z ShopExpa byla akce, která nikdy nekončí. Úžasné je, že v komunitě e-commerce jsou všichni neuvěřitelně přátelští, i když jsou vlastně konkurenti. To se jinde nevidí.“

Reklama
Know

O zisk nám vůbec nešlo

Jedním z největších důvodů konání konference bylo i to, že loni Allegro Group prodala NetDirect společnosti BDO Advisory. „Chtěli jsme všem ukázat, že NetDirect vstupuje do nové éry, a chceme ho prezentovat před vstupem na zahraniční trhy jako odborného a edukačního lídra. Společnosti se rozvázaly ruce. Pořádání takovéto inspirativní konference by pod Allegrem nebylo možné,“ vysvětluje Petr Kymlička, partner ve společnosti BDO.

ShopExpo by ale rozhodně nemělo být jen jednorázovou akcí. „Vedeme diskusi, jestli budeme konferenci pořádat jednou ročně, nebo v dvouletém intervalu. Na jednu stranu se nechceme tematicky vyčerpat, ale dynamika vývoje e-commerce je taková, že je každý rok neskutečné množství novinek,“ doplňuje Kymlička.

Konference i přes bohatou účast nakonec skončila ve ztrátě stovek tisíc korun. „Naším primárním cílem vůbec nebyl zisk. Cena lístků byla nastavena tak, abychom na ShopExpo přilákali co nejširší komunitu lidí, která dostane ten nejlepší poměr cena/výkon v porovnání s podobnými akcemi.“

Výnosy z lístků navíc tvořily jen polovinu tržeb ShopExpa, zbytek byly výsledky od organizátorů. „Kdybychom začali o tři měsíce dřív, byla by konference dokonce zisková. To ale nešlo, protože v té době byl NetDirect ještě pod Allegrem. Podílet se tak nemohly například velké banky, které měly už na podzim uzavřené marketingové plány na letošní rok,“ vysvětluje Vychytil.

Lidsky jsme si neuvěřitelně sedli

Velmi zajímavý je i příběh celého prodeje NetDirectu. Vše začalo, když se společnost Naspers, vlastník Allegro Group, globálně rozhodla prodat všechna aktiva e-shop developerů a soustředit se na transakční byznys, jako jsou například cenové srovnávače. „Pro zprostředkování prodeje Netdirectu byla vybrána Patria, která oslovila zase BDO, aby oslovila vhodné investory. Čím více jsme však NetDirect analyzovali, tím více jsme zjišťovali, že ho chceme koupit sami,“ nechává nahlédnout pod pokličku prodeje Kymlička a pokračuje.

„Měli jsme tři hlavní důvody ke koupi. Můžeme NetDirectu pomoct na zahraniční trhy. Máme společné synergie, jako je expertiza ve vedení účetnictví nebo právních služeb. Navíc se doplňujeme i u služeb pro zákazníky, protože klienti BDO, kterým optimalizujeme procesy, stále častěji chtějí i svůj vlastní e-shop.“

Po převzetí novým vlastníkem však nedošlo k žádnému personálnímu zemětřesení. „Kromě těchto objektivních důvodů je ještě důležitější, že jsme si ohromně lidsky porozuměli. Nechtěli jsme se chovat jako tvrdý investor, který všechny vyhodí, sníží náklady a inkasuje zisky. My máme naopak zájem na rozvoji firmy a vedení chceme zapojit do vlastnické struktury.“

Na Západ půjdeme jako white label

Společnost NetDirect poskytuje krabicové řešení pro malé e-shopy i řešení na míru pro střední a velké internetové obchody. Právě na ShopExpu byl pokřtěn nový produkt FastCentrik s prvky personalizace, které e-shopům umožňují výrazně zvyšovat obrat. „FastCentrik má nyní funkce, které neumí žádný jiný hráč na trhu. Zvláště pyšní jsme na systém administrace, se kterým nám pomáhala agentura H1.cz. Ohlas uživatelů zatím výrazně převyšuje naše očekávání,“ konstatuje Vychytil.

„Nyní nabízíme komplexní rozvoj e-shopu ve všech oblastech díky našim partnerům. Pokud v e-shopu cokoliv nefunguje, odhalíme, kde je problém, a pomůžeme ho vyřešit. Potíž zpravidla nebývá v nástroji, ale spíše v on-line marketingu, logistice, managementu nebo platebních podmínkách. De facto už dnes na špičkový e-shop stačí dobrý nápad a produkt, o všechno ostatní se postará NetDirect,“ uzavírá Kymlička a nastiňuje vizi zahraniční expanze.

„Na trzích CEE chceme vybudovat silnou značku NetDirectu. V západní Evropě naopak s největší pravděpodobností poskytneme náš unikátní produkt jako white label a bude se prodávat pod známým a zavedeným brandem.“


David Vychytil (vlevo), CEO NetDirectu, který pořádá ShopExpo, a Petr Kymlička, partner ve společnosti BDO Advisory, která NetDirect vlastní. „Lidsky jsme si sedli“, shodují se.

Reklama
ČEZ
Reklama
Reklama
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130