Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Milujeme Lego, Milku a Škodu

Apple, Google a Microsoft – třetice top globálních značek podle čerstvě zveřejněného žebříčku BrandZ Top100 Most Valuable Global Brands, který již desátým rokem spolu sestavují společnosti WPP a Millward Brown. Za úspěchem značky Apple stojí především launch iPhonu 6, který byl hlavním tahounem růstu hodnoty této značky. Top 10 značkám v evropském kontextu vládnou SAP, Deutsche Telecom a Louis Vuitton (více na mam.ihned.cz).

Top desítka v Česku

První příčka pro Škodu Auto v českém měřítku asi nepřekvapí, stejně jako třetí Plzeňský Prazdroj, před nějž se dostala Nivea (Beiersdorf). Zpráva Milward Brown však poukazuje na „skokany roku“, pátou Air Bank a desátý diskontní řetězec Lidl V top 10 pro ČR dále figurují Milka (4.), Kaufland (6.), Gambrinus (7.), Dove (8.) a Avon (9.).

Lidlu se podařil posun z tzv. limitované značky v roce 2008 (brand power index 101) do ikonické v roce 2014 (bpi 159). Zdejší spotřebitele si získal komunikací a důrazem na dostupný, každodenní luxus a prémiovost, značce funguje angažmá šéfkuchařů i koncept zahraničních týdnů.

Reklama
ČEZ

Kredibilita Lidlu je podpořena racionálně (což Češi milují) spotřebitelskými testy, z nichž produkty privátních (německých) značek Lidlu vycházejí mnohdy lépe než klasické značky určené pro český trh. Air Bank za dva roky zdvojnásobila svou predispozici podílu na trhu a podařilo se jí potvrdit, že je opravdu odlišná.

Rating BrandZ rovněž vyhodnocuje tzv. lovemarks, které se rekrutují většinou z kategorií cukrovinek, piv či módy. Srdce tuzemských spotřebitelů si v loňském roce získaly Lego, Milka a Škoda Auto, do top 10 lovemarks se dostaly i sladkosti – Studentská pečeť (6) a Margot (8).

Staropramenu sever svědčí

Záleží opravdu všem spotřebitelům pouze na ceně? Více než 60 procent českých spotřebitelů se rozhoduje podle značky a jsou po recesi opět ochotni utrácet. Děje se tak především v kategoriích finanční instituce, piva a auta. Síla a ekvita privátních značek se pohybuje pod průměrem (pod indexem 100). V čase ale roste.

V roce 2014 byly v BrandZ studii zahrnuty tři české pivní značky na jiných trzích. Plzeňský Prazdroj v Polsku, Velkopopovický Kozel v Rusku a Staropramen ve Švédsku. V Rusku si Kozel a falešné „české“ pivo Žatecký Gus drží pozici nejprémiovějších značek, naopak v Polsku mají k Prazdroji hlouběji do kapsy, a pokud Poláci přicházejí na chuť českému pivu, tak v poslední době spíše tomu z produkce menších pivovarů.

Naopak, na švédském trhu má Staropramen paradoxně silnější ekvitu než na domácím trhu.


Tradice a blízkost jsou v Rusku důvodem obliby českých piv.

Reklama
Know
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
Know
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024
Vstupní body do kategorie
LiDay 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)