Také jste se již nejednou rozčílili nad poloprázdným kelímkem jogurtu či zbytečně velkým balením léků? Časopis dTest spustil minulý týden on-line kampaň Neprodávejte vzduch, jejímž cílem je informovat o problému spotřebitele a přimět k odpovědnému přístupu výrobce, distributory i orgány státního dozoru. Na webové stránce kampaně Neprodávejte vzduch na adrese www.dtest.cz/vzduch lze najít i příklady „vzdušných“ obalů, které spotřebitelé vkládají do databáze. „Z pohledu zákazníka se jedná o klamavé jednání, kterého se výrobci podle zákona nesmějí dopouštět. Chceme, aby v konkrétních případech byly udělovány sankce, což se dosud neděje. V případě potřeby budeme požadovat i zpřesnění právní úpravy,“ konstatuje vedoucí právního oddělení dTestu Lukáš Zelený.
Výrobci: Naše obaly jsou O. K.
Vyjádření společnosti Henkel, jejíž výrobky se také ocitly na „black listu“ vzduchoprázdných obalů, je celkem stručné: „Společnost Henkel své obaly vždy přizpůsobuje změnám výrobku, a to postupně, dle technických a výrobních možností.“ To obchodní ředitelka Martina Poiselová ze společnosti Semix výrobce ječné kaše, jejíž obal se rovněž znelíbil nějakému spotřebiteli, dává obšírnější vysvětlení: „Téma balení výrobků zohledňujeme při každém rozhodnutí o novém produktu. Bohužel, technologicky není možné sáček zmenšit, při balení sypkých věcí je nutný prostor v sáčku. Okamžitě po zabalení je sáček plný. K setřepání dochází až při dopravě anebo přímo zákazníkem. Z našeho pohledu naše kaše nepatří do seznamu výrobků, které šidí zákazníka.“
Problematiku nadměrných obalů řeší v České republice zákon o obalech, přičemž dTest zvažuje návrh na jeho zpřísnění. V konkrétních případech pak osloví výrobce s výzvou, aby upravili nadměrný obal daného výrobku, nebo podá podněty dozorovým orgánům – České obchodní inspekci a Státní zemědělské a potravinářské inspekci.