Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Brand Hus aneb Mistr Jan jako velká výzva

Říkal, že se nemáme zpovídat církvi, ale Bohu. Přál si chudou církev sloužící lidem, ne bohatou, které svou prací lidé slouží. Pak ještě tvrdil, že pozřená hostie je pořád ještě chléb, i když se později promění v boží tělo. A tohle všechno vytýkal církvi jeden z nich – vzdělaný kněz a univerzitní učitel. Co mohl čekat? Nápravu? Možná. Trest? Spíš. Letos si připomínáme šest set let od toho lidského dramatu. Ale silnou značku Jan Hus nikde nevidím. Stále se ji nedaří vybudovat. Možná to ani nejde! Vždyť on chtěl jen očištěnou církev, což se nás bezbožníků vůbec netýká, a tedy nás to vlastně nezajímá. (Zde zapomeňte na církevní restituce. Za pár desítek let budeme rádi, že církev si hospodaří sama, a ne z našich daní.) Co „brand Hus“ zatím vlastní? Bohužel jen papírovou čepici s čerty a postavu v ohni. To je špatné, protože je to velmi negativní. Ano, je to symbol mučednické smrti, ale žádný další vzkaz to bohužel nenese. Proto vidí Češi Husa stále buď jako fanatického (herecky skvělého) Zdeňka Štěpánka z roku 1954, nebo jako milého Matěje Hádka z roku 2015. Ale to není pravý Jan Hus! (Jestli se tak vůbec jmenoval – sám si říkal „Husa“.) Při budování jeho značky by nemělo vadit, že jsme od něj nic nečetli. Havlovy knihy taky nikdo nečetl a přitom on už značkou je. Jeho „viktorka“, jeho slova o pravdě a lásce, jeho příliš krátké nohavice – to všechno je silně v nás. Jak postavit intelektuální značku Hus? Vždyť ani nemá facebook. Nemá ani hrob, protože popel schválně hodili do Rýna, aby nebylo kam za ním chodit. Skrze těch 600 let vidím sympaťáka, který by pro pravdu udělal cokoliv. Asi by měl se svojí církví problémy i dnes. Určitě by stálo za to, si s ním sednout na pivo (i když to by po těch letech asi nepoznával) a poslechnout si, co má na srdci. Mistr Jan je pro nás velká výzva. Který kreativec se toho ujme? Kolego, začni třeba tímhle insightem: „Hledej pravdu, slyš pravdu, uč se pravdě, miluj pravdu, braň pravdu až do smrti.“

Petr Vlasák, kreativní ředitel, Comtech

 

Zatím vlastní jen papírovou čepici s čerty a postavu v ohni. A to je špatné.

Reklama
ČEZ

Reklama
MMcite
Reklama
Know
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Effie_novy-web-otvirak (2)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Effie_novy-web-otvirak (2)