Zatímco chytré telefony již vládnou světu pár let, nastává doba chytrých kamer. Ty, které jsme dosud chápali hlavně jako bezpečnostní, totiž prodělávají nenápadnou revoluci. Místo „hloupých“ televizních kamer se instalují síťové neboli IP kamery, které v mnohém připomínají smartphone – mají vlastní paměť a čip, kam lze nahrát aplikace k různým účelům. Vznikající „kamerový ekosystém“ přitahuje vývojáře a mnoho nových aplikací slouží právě pro oblast marketingu a business inteligence. Například oblíbená apka firmy TOP-KEY dodá kameře schopnost počítat lidi, kteří vstoupí do prodejny. Když máte jako majitel retailového řetězce kamery ve všech obchodech spojené s pokladnou, jednoduše vám do excelu vypadnou čísla o počtu návštěvníků a efektivitě prodejního týmu. Jiná aplikace dokáže vytvářet tzv. heatmapy neboli mapy průměrného vytížení prostoru, a tak si můžete snadno změřit, zda se před vaší reklamou či vitrínou sdružují lidé, či nikoli. Scéna z filmu Minority Report, kdy Toma Cruise osloví citylight jeho jménem s reklamou přímo na míru, sice ještě nenastala, ale IQ v kamerách roste závratně – například aplikace firmy Netavis dokáže díky analýze obličeje velmi přesně odhadnout věk a pohlaví návštěvníka a následně generovat souhrnné statistiky. Co se týče sledování nákupního chování, mnozí odborníci na in-store marketing jsou toho názoru, že ze soupeřících technologií RFID, wi-fi, Bluetooth a dalších mají právě IP kamery šanci na vítězství, protože evidují prostě vše – i člověka s vypnutým telefonem, který se vzdálil daleko od „začipovaného“ vozíku. In-store marketingem však jejich potenciál nekončí. Video lze použít i obráceně: poskytnout jej lidem a udělat si z toho reklamu. Česká společnost NetRex například slaví po celém světě úspěch s aplikací CamStreamer, která umožňuje stream z IP kamery přímo na YouTube. Pořadatelé různých akcí či majitelé rekreačních zařízení si tak dělají vlastní internetovou televizi s minimálními náklady na provoz. Kam až povede vývoj, uvidíme – „chytrá očka“ ale určitě budou hrát v marketingu čím dál větší roli.
Dalibor Smažinka
manager rozvoje pro softwarové partnery
Axis Communications
([email protected])
… právě IP kamery mají šanci na vítězství, protože evidují prostě vše.