V souvislosti s aplikací Uber, která se postupně z USA rozšířila až do dalších 56 zemí, se v médiích vžila definice „alternativní taxislužba“. Podle generálního manažera společnosti pro Českou republiku Jana Bureše to však rozhodně není přesný termín. „Služba našeho typu není zakotvena v právních řádech, tudíž se snažíme vést dialog se zákonodárci,“ vysvětluje postoj firmy, jejímiž investory jsou i Google nebo banka Goldman Sachs.
Pokud Uber není taxislužbou, čím tedy je?
Uber je technologická firma, která pomocí aplikace propojuje cestující a řidiče. Nejsme dopravní společnost, jen dáváme dohromady poptávku a nabídku.
Je tedy vaším cílem převážet co nejvíc lidí?
Hlavním cílem je snížit množství aut ve městech. Uber má představovat alternativu pro jejich obyvatele, kteří by následně nemuseli toužit po vlastním automobilu. Věříme tomu, že auta budou ztrácet symboliku určitého společenského statusu, což souvisí s rozvojem sdílené ekonomiky a technologií.
V Česku působíte od srpna 2014. Jste zde úspěšní?
Ano, evidujeme tisíce lidí s aplikací. Určující metrikou úspěšnosti je pro nás ETA neboli odhadovaný čas přistavení vozu. V Praze čekáte na vůz v průměru pět a půl minuty. V New Yorku, kde je vozů Uber více než žlutých taxíků, je čas přistavení auta dvě minuty.
Jaký je počet řidičů v Praze?
Nezveřejňujeme jejich přesné počty, nepovažujeme to za správnou metriku. Je to zavádějící, neboť naši řidiči jsou flexibilní v tom, kdy, kde a jak často budou jezdit. Mohou řídit třeba hodinu za měsíc nebo hodinu denně.
Má Uber klasickou firemní strukturu? Jak velký je váš tým?
Držíme startupovou atmosféru ve všech 300 městech, kde působíme. Struktura firmy vypadá zpočátku všude stejně. Začínají tři lidé, přičemž s tím, jak byznys roste, se zvyšuje i počet zaměstnanců. V Praze jako generální ředitel vedu tříčlenný tým. Máme marketingovou manažerku a manažera pro provoz. Marketing zajišťuje komunikaci s cestujícími a manažer pro provoz má na starost komunikaci s řidiči a jejich nábor.
Kdy se tým rozšíří? Plánujete expanzi do jiných měst?
Pravidelně vyhodnocujeme možnosti růstu i do měst typu Brna či Ostravy. Pokud tam vstoupíme, budeme rozšiřovat i tým. Monitorujeme potenciální poptávku. Vidíme, kolikrát je aplikace stažená mimo Prahu a kdy zákazník hledá vůz třeba v Brně. Ve střednědobém horizontu porosteme.
Sledujete zdejší konkurenci – aplikace Liftago či Wundercar?
Nemáme energii ani čas soustředit se na konkurenci. Zajímáme se hlavně o vývoj aplikace, přidávání a rozšiřování dalších produktů, které poskytujeme.
Popularizujete své služby klasickým marketingovým mixem?
Směrem k potenciálním cestujícím nemá Uber žádné výdaje na reklamu. Věříme v sílu osobních doporučení, v klasických médiích naši inzerci nenajdete.
V čem mají spočívat výhody Uberu?
Uber vám nabídne aplikaci, která je jednoduchá na použití. Stačí jeden dva kliky a už objednáváte vůz, který k vám přijede. V reálném čase jej můžete sledovat, zároveň vidíte jméno řidiče, jeho hodnocení a fotku a SPZ vozidla. V průběhu jízdy můžete sledovat, kudy s vámi jede. Každá jízda je monitorovaná GPS. Když pak dorazíte na místo určení, neplatíte hotovostí. Cena je spočítaná skrze systém platformy.
Je cestování s vaší aplikací bezpečné?
Ano, poté co ukončíte cestu, dáváte rating řidiči, ten na oplátku hodnotí zase vás. Systém ratingu zaručuje oboustrannou bezpečnost. V Praze s námi řídí 18 % žen, což je světový unikát.
Řadí se Uber i bez reklamy k „trendy“ značkám?
Snažíme se o to, aby byl řazen k trendy značkám, se kterými zároveň spolupracujeme. Navázali jsme spolupráci se službou Spotify, díky níž klientům ve vozech Uber Black hraje hudba podle jejich vlastního gusta. V Česku jsme spolupracovali také s Leo Expressem.
Jde službě vstříc legislativa? V některých městech Uber zakázali, jinde se proti němu bouří taxikáři.
Jsme pro regulaci. V některých ze zemí vidíme, že legislativa upravující silniční dopravu vznikala v době, kdy neexistovaly klasické mobilní telefony, natož chytrá zařízení. Služba našeho typu není zakotvena v právních řádech, tudíž se snažíme vést dialog se zákonodárci, vysvětlujeme benefity Uberu pro cestující, řidiče i stát a města.
Víte, co název vaší společnosti znamená a jak se správně vyslovuje?
V naší centrále v San Francisku se používá Uber. V psané podobě německé „ü“ není, takže bych zůstal u anglické varianty. Přesný význam našeho názvu bohužel neznám, to si musíme ještě v rámci společnosti komunikačně narovnat.
Jan Bureš, generální manažer společnosti Uber pro Českou republiku
Šéf Uberu pro český trh vystudoval právnickou fakultu Univerzity Karlovy a finanční management na VŠE. Tři roky působil jako projektový manažer v Roland Berger Strategy Consultants. Headhunteři Uberu jej oslovili prostřednictvím sítě LinkedIn. „Následovalo dva a půl měsíce trvající výběrové řízení a hodně prezentací v PowerPointu,“ říká. V Uberu pracuje od února.