Český internetový vyhledávač Seznam.cz minulý týden spustil sadu úprav svého vyhledávacího algoritmu s pracovním názvem Jalapeňo. Hlavním účelem je penalizovat stránky, které klamou uživatele.
Tato změna se týká pouze přirozených výsledků hledání, na reklamní pozice nemá vliv. V pořadí výsledků se projeví až u čtvrtiny hledání, což podle odhadu fulltextového týmu Seznamu povede k tomu, že se změní výsledek na první pozici u asi dvou procent hledání.
„Děláme vše pro to, abychom lidem nabídli relevantní odpověď na první dobrou. Prostřednictvím balíku úprav budeme v řazení výsledků vyhledávání zvýhodňovat stránky s kvalitním obsahem. Za takový zjednodušeně řečeno považujeme původní autorský obsah, který uživateli poskytuje přidanou hodnotu v podobě informací či zábavy,“ popisuje Radovan Šesták, produktový manažer služby.
Velký problém by naopak měly mít stránky, které uživatele automaticky přesměrují na jiné stránky nebo se ho snaží účelově přimět ke kliknutí na externí reklamní odkazy. „Takovéto stránky mají pro uživatele buď žádnou, nebo dokonce zápornou hodnotu a na předních místech vyhledávání nemají co dělat,“ nebere si servítky Irena Zatloukalová, PR manažerka Seznamu. Podobně přísné by mělo být Jalapeňo i na různé linkfarmy a ostatní weby s agregovanými články. „Není žádný důvod, aby třeba při zadání dotazu na nějaký konkrétní hotel vyjela dříve stránka s odkazy na dalších 80 penzionů místo oficiálních stránek daného hotelu,“ osvětluje Zatloukalová.
Seznam chce dát navíc možnost uživatelům, aby si na nevhodné stránky sami stěžovali v připraveném formuláři. „Jak přesně budeme postupovat ve vyhodnocování uživateli vytipovaných stránek, nyní neřeknu, abych nedávala nápovědu lidem, kteří si z obcházení výsledků vyhledávání udělali živnost. Tato metoda jde ale přesně v duchu Seznamu, pro který je názor uživatelů na prvním místě. Když například uživatelé některý e-mail označí hodněkrát jako spam, tak k němu přistupujeme jako ke spamu,“ pokračuje Zatloukalová.
V budoucnu k Jalapeňu přibudou ještě další opatření, která mají odhalit takzvaně neoptimalizované texty. „Jde o články, kterým normální uživatel ani nerozumí nebo mu přijdou hodně podivné. Všemožní SEO kouzelníci se chlubí, že dokážou vytvořit texty, které vyhledávací roboti automaticky vyhodnotí jako relevantní a posunou stránku ve vyhledávači nahoru. Tomu chceme zamezit,“ uzavírá Irena Zatloukalová. Pro některé agentury, které se na výrobu SEO optimalizovaných textů specializují, to rozhodně není dobrá zpráva.
Typickými příklady webspamu jsou obsahové farmy, weby agregující čistě PR články, MFA/MFM či doorway stránky.