O rovném a rovnějším přístupu k internetu

Vžijte se do situace, že si chcete pustit nový díl Kanceláře Blaník na Stream.cz a váš zážitek je poznamenán špatnou kvalitou přenosu. Rozhodnete se tedy pustit něco jiného, dejme tomu například O2 TV v HD kvalitě. Zde je ovšem vysílání nepřerušované, bez známek potíží. Zanadáváte si na Seznam.cz a Tondovi Blaníkovi dáte košem. V praxi to však nemusí být způsobeno technickými problémy na Stream.cz, ale ignorováním principu síťové neutrality ze strany poskytovatele připojení. Velmi stručně řečeno je síťová neutralita o tom, že k veškerému přenášenému obsahu na internetu je provozovateli připojení přistupováno stejně. A tedy bez ohledu na to, kým, kdy a jakým směrem je komunikace vedena či o jaké on-line služby se jedná. Debaty na téma řízení přístupu k obsahu na internetu ožily se zájmem poskytovatelů internetového připojení rozšířit svoji činnost o nabídku digitálních služeb. Na tomto místě je potřeba dodat, že zastánci síťové neutrality nevylučují možnost zasáhnout do provozu internetového obsahu. Musí se tak nicméně dít v jasně odůvodnitelných případech a s ohledem na ostatní konkurenty: zabezpečení datového toku pro telemedicínu či elektronické zpracování výsledků voleb je totiž něco jiného než hypotetické upřednostnění již zmíněného vysílání O2 TV v HD kvalitě oproti internetové televizi Stream.cz od Seznamu. Obecně má platit, že poskytovatelé připojení musí na veškerý obsah na internetu pohlížet neutrálně. Chcete-li zachovat svobodný přístup k digitálnímu obsahu a zároveň podporovat jeho další vznik, aniž by vám poskytovatel připojení určoval, k jakým službám a v jakém rozsahu budete mít přístup, ptejte se na jeho stanovisko k síťové neutralitě. Nejde totiž o nic menšího než o vlastní podstatu fungování internetu a principy, na kterých je v současné době nejdemokratičtější a nejotevřenější platforma vystavěna. A to rozhodně není málo.

 

Libor Manda
manažer pro kontakt se státní správou
Seznam.cz
([email protected])

 

Poskytovatelé připojení musí na veškerý obsah na internetu pohlížet neutrálně.

Reklama
Reklama
Reklama
MAM_SOME_800x1068_cover-2025-16

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-16

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

Otvírák na web - Vašek (1)
Agentura roku 2025
Surfař

MAM Exkluzivně v časopise

Jan Řežáb
Zuzana Čaputová a Petr Pavel
Event
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Young Lions 25_nový web-otvírák - 2025-03-24T214341
AR25_boom
Martin Hranáč, Galerie Vaňkovka
Agentura roku shortlist
Young Lions 25_nový web-otvírák - 2025-03-24T214341
AR25_boom
Martin Hranáč, Galerie Vaňkovka
Agentura roku shortlist