Dárkem čtenáře nezarmoutíš. Tedy, jak kterého. Své by o tom nejspíš mohl vyprávět slovenský premiér Robert Fico. Začátkem května se totiž jeho karikatury, na kterých je zobrazen jako zloděj či poštovní schránka, objevily na nálepkách přiložených k vydání Denníku N a vyvolaly nečekaný problém. Kvůli nim už několik týdnů platí pro všechna ministerstva oficiální zákaz s deníkem komunikovat.
Karikatura jako antikampaň
Nálepky ani karikatury nejsou pro slovenský mediální trh žádnou novinkou – Robert Fico se na kresbách v denících objevuje téměř denně a před několika lety se těšily velké popularitě třeba nálepky, které v deníku SME varovaly před chybnými postupy slovenské policie. Zdá se však, že kombinace obojího přesahuje schopnost tolerance slovenských autorit.
Jenom tak lze totiž vysvětlit reakci vlády, která v den vydání nálepek s premiérem zrušila reportérům deníku akreditaci na vládní cestu do Moskvy. Tiskový odbor vlády to odůvodnil „odstartováním bezprecedentní politické antikampaně proti vládě formou nálepek“, jimiž se podle nich měl Denník N přidat k volební kampani opozičních politických stran.
To byl ovšem jenom začátek. O pár dní později se redakce dozvěděla, že se členové vlády po svém zasedání dohodli, že s deníkem nebudou komunikovat. Rozhodnutí vzápětí potvrdili mluvčí několika ministerstev.
„Pořád se nepřestávám divit,“ řekl pro M&M šéfredaktor deníku Matúš Kostolný. „Karikaturu považuji za přirozenou součást novin,“ dodal s tím, že vylučuje obvinění z politické kampaně a rozhodnutí vlády nekomunikovat s vybraným médiem považuje za porušení tiskového zákona.
Všechno zlé je k něčemu dobré
Pokud bylo cílem slovenského premiéra a ministrů ztížit Denníku N život, došlo k tomu zřejmě jenom částečně a zákaz vyvolal, jak už to v těchto situacích bývá, zcela opačnou reakci – o nálepky začal být mnohem větší zájem.
Deník je několik dní přidával jako dárek k předplatnému a týden po jejich první várce přinesl i druhou.
Matúš Kostolný potvrzuje, že si zájmu všiml, v redakci však nepočítali, kolik nových čtenářů či předplatitelů nálepky přinesly. Důvod pro jejich další vydání je podle něho založen na postoji proti rozhodnutí vlády, ne komerčním kalkulu.
Slovenský mediální portál O médiách potvrzuje, že počet předplatitelů se zvýšil, i když redakce číslo nekonkretizovala. Zároveň se případ novin, které vycházejí jenom několik měsíců, dostal do médií s mnohem větší sledovaností a čteností a informace o existenci Denníku N se tak dostaly i mimo čtenářkou skupinu.
A úplně horký nakonec není ani původní záměr vlády nechat deník bez informací. „Oficiálně s námi vláda pořád nekomunikuje, ale většina ministerstev různým způsobem odpovídá na naše otázky,“ říká Kostolný.
První várka nálepek, která pobouřila slovenskou vládu a deníku svým způsobem udělala reklamu.