Světelná show v rámci Signal festivalu, videomapping v Evropském hlavním městě kultury Plzni či aktuálně interaktivní videoprojekce v Síni slávy českého hokeje – za produkcí a kreativním zpracováním těchto eventů stojí umělecké seskupení 3dsense, za nějž M&M poskytl rozhovor jeho spoluzakladatel Jan Hrdlička.
Většina vašich dosud realizovaných projektů je spíše pro veřejný a neziskový sektor, pro svůj event si vás zprostředkovaně najala ale i Coca-Cola. O co šlo?
Byl to interní event, galavečeře pro evropské a asijské topmanažery Coca-Coly, pořádaný v pražském Muzeu hudby. Pro videomapping jsme si vybrali jednu z architektonicky zajímavých stěn a promítali motivy na téma 100 let reklamy Coca-Coly. Nešlo ale jen o videoprojekci, rádi kombinujeme vizuální prvky třeba s hudbou a dalšími uměleckými formami, což je myslím naší doménou. Spolupracovali jsme i s kosmetickou značkou Axe, pro kterou jsme navrhli kampaň na téma For Games Fair.
Roste ze strany komerční klientely zájem o videomapping?
Rozhodně ano, i když v komerční sféře nejsou většinou na akce takového rozsahu jako třeba v Plzni prostředky. Zákazníci chtějí většinou jednodušší a levnější 3D efekty, bez hlubšího smyslu, dějové linky a emocí. Takže pak hodně zvažujeme, zda do takových projektů jít. V Česku působí v našem oboru jen několik málo firem, přičemž my patříme mezi ty dražší, laťku kvality jsme si nastavili hodně vysoko. Ale dokážeme i slevit, třeba pro britskou královskou rodinu… Rádi spolupracujeme s Petrem Formanem a ten režíroval přivítání prince Edwarda při jeho pobytu v Praze, k němuž jsme přispěli menším videomappingem.
V čem je tedy ta přidaná hodnota těchto nových vizuálních forem?
Nespornou výhodou je divácký „wow efekt“. K tomu přidejme fakt, že má dosah na větší množství lidí najednou než klasická reklama. To je samozřejmě lákadlo pro klienty, kteří chtějí propagaci novou a netradiční. Jistou nevýhodou je již zmíněná finanční nákladnost a větší organizační náročnost, která závisí převážně na místě konání. Často musíme vyjednat úplné zhasnutí veřejného osvětlení v celé ulici nebo zastavení městské dopravy. Tuto zkušenost máme například v případě videomappingu, který proběhl letos v únoru na pražském Rudolfinu v rámci Dne dětské onkologie.
V jakých částkách se pohybuje běžný rozpočet na menší videomapping?
Řekněme ve stovkách tisíců.
Jsou i jiné typy instalací, o které se klienti zajímají?
Častá je forma interaktivní světelné instalace. Vymysleli a zrealizovali jsme je například do technologických center, jako jsou IQlandia či STC Vítkovice. Umisťují se také na výstavy, ať už to je Labyrint smyslů nebo Play. Je to prakticky neohraničené pole a vždy záleží na fantazii a zadání klienta.
Značnou pozornost médií i zejména mladších spotřebitelů si získávají interaktivní nápojové automaty. I ty by se mohly objevit nebo už se objevily v portfoliu zakázek 3dsense?
Snad se objeví, nemůžu v tuto chvíli říci více, než že pracujeme na návrhu takového interaktivního automatu, který bude nějakým způsobem reagovat na chování zákazníků, a že se jedná o nápoj.
Pokud to lze zobecnit, co má obsahovat správné zadání od klienta?
Je to samozřejmě velmi individuální. Máme klienty, kteří přijdou s velmi jasnou představou o funkčnosti i vyznění instalace, a pak ty, kteří nechají vše na nás. Určitě by ale měli mít představu, kam chtějí instalaci umístit, a hrubý odhad rozpočtu.
Umělecké seskupení 3dsense
Tým kolem 3dsense tvoří choreografové, scénografové, hudebníci, animátoři, režiséři, programátoři, výtvarníci či herci. Do portfolia služeb se řadí:
3D videomapping – využívá projekci ve volném prostoru na libovolné objekty, např. fasády domů nebo interiéry budov.
Virtuální realita – nabízí interakci se simulovaným prostředím.
Interaktivní projekce/instalace – využívá projekci, která je přenášena na pevný povrch a je interaktivní s pohybem lidského těla.
Jan Hrdlička
3dsense založil coby doktorand biomedicínského inženýrství se svým kolegou ze studií Jiřím Wildem z nadšení pro techniku a práci s Kinectem.
Videomapping při slavnostním zahájení projektu Plzeň – Evropské hlavní město kultury 2015. Ukázky dalších prací agentury na 3dsense.org.
Interaktivní bar propojující jednotlivé skleničky pro VIP akci Severní energetické v Meetfactory.