Tržby českých PR agentur rostou. Vyplývá to z průzkumu poradenské společnosti KPMG realizovaného mezi členskými subjekty Asociace PR agentur, které reprezentují 80 procent celého českého trhu. Tržby členských agentur asociace za rok 2014 totiž činily 1,228 miliardy korun, což představuje meziroční nárůst o 56 milionů.
Pozitivní vyhlídky
Agentury přitom očekávají, že tržby se budou zvyšovat i v tomto roce. „Růst očekáváme díky novým službám. V Evropě se v posledních letech PR rozšířilo do příbuzných oborů marketingu, jako je digitál, reklama a takzvaná podlinková komunikace. A tam expandují i české agentury,“ říká Jan Kučmáš předseda výkonné rady APRA. „Největší meziroční nárůst zaznamenaly agentury v sektoru finančních a profesionálních služeb, jako nejvíc růstový ovšem v příštích letech očekáváme segment průmyslu a výroby,“ uvedl Roman Maco, ředitel oddělení marketingu a komunikace KPMG v České republice.
Digitál je žádaný
Oblastí, která zažívá rapidní vzestup, je digitální komunikace. 74 % dotazovaných agentur zaznamenalo nejvyšší růst aktivit v oblasti sociálních médií a řízení komunit, vztahy s médii se umístily na druhém místě (52 %).
V letošním roce trh očekává největší rozvoj – po sociálních médiích a řízení komunit – v oblasti vytváření multimediálního obsahu. Klasické vztahy s médii budou podle názoru agentur v následujících deseti letech pomalu ustupovat a do čela aktivit PR agentur se dostanou právě digitální disciplíny.
Talenty na školách i v médiích
Průzkum přinesl i pohled na systém vyhledávání nových zaměstnanců v PR. 73 % agentur hledá nové talenty v absolventských programech, 52 % v médiích mezi novináři a 47 % agentur přiznává, že se podívá také do portfolia svých konkurentů. Jako největší bariéru získávání talentů uvádějí agentury nedostatek přenositelných dovedností (56 %) a platové požadavky uchazečů (50 %).
Uchazeči o práci v PR prý mají často nerealistické platové požadavky.