Google začal při vyhledávání v mobilech penalizovat weby, které nemají mobilní verzi. Podle výzkumné společnosti Portent až 40 procent webů z předních míst desktopového vyhledávání kvůli novému algoritmu na mobilním vyhledávači klesne.
Jak důležitá je přední pozice v mobilním vyhledávání, ukazují data samotného Googlu z USA, kde již počet vyhledávání na chytrých telefonech překonal ta z počítače. Nákupy z mobilů ve Státech zároveň představují až 27 procent příjmů celého e-commerce trhu. Zavedení nového „mobile first“ algoritmu tak zásadně zamíchalo kartami mnohým společnostem, které investovaly nemalé úsilí do toho, aby se jejich stránky objevovaly v největším světovém vyhledávači na předních místech, ale podcenily tvorbu mobilních verzí.
Klíčová je čitelnost
Z veřejně dostupných kritérií mobile friendly testu Googlu je také jasně patrné, na co by se měli tvůrci mobilních verzí zaměřit: vyvarovat se využívání softwaru, který na mobilních zařízeních není běžný, jako je například Flash. Text by měl být jednoduše čitelný bez zoomování. Obsah na stránce by měl být přizpůsoben tak, aby uživatelé nemuseli horizontálně scrollovat nebo zoomovat. Odkazy by měly být od sebe tak daleko, aby se na ně dalo jednoduše kliknout i bez přiblížení. Jako k mobilům přátelské by měly být Googlem vyhodnoceny bez jakýchkoli rozdílů samostatné mobilní verze stránek i celé responzivní weby.
„Mobilní přístup na weby v Česku zatím není tak rozšířený jako v zahraničí. Podle mých vlastních čísel se na mobilu zobrazuje asi 27 procent zobrazení webů. Přesto je kolem této změny algoritmu možná až moc velký humbuk,“ říká přední český expert na optimalizaci SEO Pavel Ungr. „Jak algoritmus ovlivní vyhledávání webů v Česku, právě zkoumáme a podle prvních čísel to nevypadá na zásadní dopad. Změnil se sice důležitý parametr vyhodnocování, ale stále jde jen o jeden z mnoha faktorů, které Google bere v úvahu,“ uzavírá Unger.
Žádnou skokově zvýšenou poptávku po tvorbě mobile friendly webů jsme kvůli algortimu Googlu nezaznamenali, zní z českých agentur.