Digitál je opět blíž k nižší DPH

Když v březnu Evropská asociace časopiseckých médií (EMMA) spolu s Evropskou asociaci vydavatelů novin (ENPA) vyzvala ke změně systému danění elektronických publikací, zdálo se, že půjde o dlouhý boj, jako ostatně při většině požadavků na nižší daně.

Celý proces se však nyní posunul výrazně kupředu. To alespoň vyplývá z nejnovější strategie pro evropský digitální trh, kterou Evropská komise představila počátkem května, a z prohlášení jejího předsedy Jeana-Clauda Junckera.

Doporučení už o rok

Juncker se nechal na setkání německé asociace vydavatelů novin slyšet, že Evropská komise v příštím roce navrhne snížení DPH pro digitální publikace členským státům Evropské unie. „Nová realita (trhu) musí být reflektována v pravidlech pro DPH, která hledí dopředu,“ citovala EMMA slova, jimiž Juncker narážel na rostoucí počet čtenářů, kteří se k mediálnímu obsahu dostávají prostřednictvím internetu.

Podle současných pravidel totiž mohou členské státy EU uplatňovat sníženou DPH jenom na tištěné publikace – ať už jde o noviny, časopisy nebo knihy. Stejného obsahu publikovaného digitálně se ale nižší daň netýká a na zavedení obecné výjimky by se museli shodnout všechny členské státy. Současný stav evropské vydavatelské organizace dlouhodobě kritizují. Podle nich si digitální žurnalistika a publikace zaslouží stejnou podporu jako ty tradiční.

Závazek na papíře

Junckerova slova mají oporu i v oficiálním dokumentu, který k digitální strategii pro Evropský parlament a další orgány vypracovala Evropská komise. V něm se zavazuje zabývat se digitálními publikacemi v rámci celkové reformy DPH, kterou připravuje.

Kromě tématu danění vydavatelé uvítali i fakt, že se v rámci digitální strategie Evropská komise plánuje zaměřit i na ochranu autorských práv na internetu.

Předseda Evropské komise Jean-Claude Juncker.

Reklama
Reklama
Reklama
MAM_SOME_800x1068_cover-2025-16

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-16

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

Otvírák na web - Vašek (1)
Agentura roku 2025
Surfař

MAM Exkluzivně v časopise

Jan Řežáb
Zuzana Čaputová a Petr Pavel
Event
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Young Lions 25_nový web-otvírák - 2025-03-24T214341
AR25_boom
Martin Hranáč, Galerie Vaňkovka
Agentura roku shortlist
Young Lions 25_nový web-otvírák - 2025-03-24T214341
AR25_boom
Martin Hranáč, Galerie Vaňkovka
Agentura roku shortlist