Běháš za světový mír? Za bezdomovce? Práva žen? Zvířat? Scéna z Forresta Gumpa vystihuje dnešní situaci, kdy běh samotný není jediným a často hlavním důvodem běhání. S běžeckým boomem roste jeho význam celospolečenský a sociální a roste počet běžeckých závodů a firem, které chtějí být součástí. Podle statistik dnes běhá v ČR 600 tisíc lidí, existuje přes 1500 běžeckých závodů a běh se stal po fotbale a cyklistice třetím nejpopulárnějším sportem. A to je běžecký boom stále pod svým vrcholem. Kolem běhu se vytvářejí mikrokomunity, tréninkové skupiny, navazují přátelství, plní společné výzvy. Velké značky sypou stále více peněz do marketingu a vývoje nových běžeckých kolekcí a mimoto vznikají designérské kolekce běžeckého oblečení. Společensky zodpovědné společnosti podporují běžecké série nebo si organizují závody vlastní. Před deseti lety přitom nebyl běh nijak cool, vytahaná tílka, trenky, prošlapané kecky, nic, co by stálo firmám za pozornost – běhali zejména lidé z atletických oddílů. Dnes, kdy jsou důvody běhání úplně jiné, se mění jak podoba běžců, tak jejich struktura. Dobře vypadat a být ve formě je dnes nutnost, statusová a socializační záležitost. To dokládá mimo jiné fakt, že jednou z hlavních motivací k běhu je v současnosti potřeba vyjádřit svůj názor nebo přispět na charitu. Při výzkumu ve Velké Británii uvedlo celých 23 procent lidí, že hlavním rozhodovacím kritériem pro výběr běžeckého seriálu je, na jakou charitu jdou peníze ze startovného. Mezi lidmi ve věkové skupině 18 až 24 let se jednalo dokonce o 50 procent lidí. Podívejte se kolem sebe, kolik běžeckých seriálů je dnes spojeno s charitou a kolik marketérů firem se díky běhu snaží navázat dobré vztahy se svým okolím. Lidé a firmy dnes prostřednictvím běhu vyjadřují svoje názory, ale také svoji společenskou zodpovědnost. Brzy se dočkáme doby, kdy se místo podpisů petice a demonstrace půjde společně běhat.
P. S.: Zakládám běžeckou výzvu „Za slušného prezidenta“. Trasa povede přes Pražský hrad. Trasa do 10 km, tempo konverzační. Endomondo: A za co běháš ty?
Jan Dvořák, account supervisor, Geometry Global
([email protected])
Dnes se mění důvody běhání, a tedy i podoba běžců a jejich struktura.