Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Tržby vlastníka Primy narostly meziročně o 20 %

Mediální společnost Modern Times Group, vlastnící tuzemskou televizi Prima, vykázala za první čtvrtletí kalendářního roku 2015 zisk 142 milionů švédských korun (v přepočtu 418 milionů českých korun). Švédská společnost, do jejíhož portfolia spadají média ve 130 zemích světa a vlastní televizní stanice ve Skandinávii, Pobaltí, České republice, Bulharsku nebo v Ghaně a Tanzanii, ale zaskočila analytiky.

Analytici dotazovaní agenturou Reuters, byli v souvislosti s mediálním domem optimističtí a předpokládali, že tržby MTG porostou až na 163 milionů švédských korun (SEK). Nakonec jejich výše narostla na 142 milionů SEK, což znamená meziroční nárůst o 20,3 procenta. Jde o výši provozního zisku bez mimořádných položek a hospodaření přidružených společností. Ačkoli byly tržby skupiny rekordní, v porovnání s prognózami tedy zaostaly. MTG však výsledky vítá, neboť oproti loňsku rostly navzdory tomu, že se letos nekonala tak velká událost, jako byly olympijské hry.

Provozní zisk stoupl o 37,9 procenta na 415 milionů SEK. Čistý zisk vzrostl na 318 milionů SEK z loňských srovnatelných 159 milionů SEK.

Reklama
Know

MTG ve zprávě uvádí, že na hospodaření měla příznivý dopad restrukturalizace operací ve Švédsku a urovnání sporu o autorská práva ve Skandinávii. I bez těchto pozitivních vlivů zůstal zisk stabilní, a to navzdory nepříznivému vývoji směnných kurzů a pokračujícím investicím do digitálních produktů.

Rozvíjející trhy uspěly

Dařilo se i neplaceným televizím v rozvíjejících se zemích, kam spadá i Česká republika. Z osmi těchto trhů se tržby zvýšily na sedmi. Tržby v České republice vzrostly bez zahrnutí vlivu změn směnných kurzů v prvním kvartálu roku 2015 o 6 %. Prima tedy opět roste, zatímco v uplynulých letech propadala. V prvním kvartálu se snížily její tržby o 14 %, celkově loni poklesly o 15 %. Letošní pozitivní čísla kopírují také další rozvíjející se trhy s neplacenou televizí. V Bulharsku MTG rostly dokonce o 17 % a v Pobaltí o 10 %.

V Česku rostla také sledovanost – podle údajů ze zprávy se v cílové skupině diváků ve věku 15-54 navýšila z 33,3 na 34,1 %. Baltický trh byl stabilní a udržel si 48,8% sledovanost. MTG si udržela v Litvě, Lotyšsku, a Estonsku pozici nejsilnějšího mediálního domu. V Bulharsku se jí rovněž dařilo – share na tamním trhu MTG meziročně stoupl z 35,7 na 37,9 %.

Naopak situace na ruském trhu MTG nesvědčí, a podle médií se dokonce chce z tamního byznysu stáhnout.

Ruský byznys s otazníkem

CEO skupiny Jorgen Madsen Lindemann se ve svém komentáři vyjádřil k byznysu společnosti na ruském trhu. Podle Lindemanna MTG v současnosti „hledá možnosti, jakým způsobem operovat a zacházet se svými stanicemi na ruském trhu“. V roce 2016 totiž začne platit novela zákona, která výrazným způsobem limituje byznys zahraničních mediálních investorů. Mimoruský vlastník bude nově moci držet maximálně dvacetiprocentní podíl v médiu, MTG aktuálně připadá takřka 40 procent v televizní skupině CTC Media.

Ruská média spekulují o tom, že pro něj hledá kupce. Situaci na ruském trhu také nepomáhá tamní zákaz reklamy na většině placených televizních kanálů.

Nicméně za perspektivní odvětví MTG považuje investici do digitálu. Společnost se snaží investovat do společností, které mají největší potenciál. Za úspěšnou akvizici považuje navýšení svého podílu ve společnosti Splay, která platí ve Švédsku za nejúspěšnější YouTube platformu. Splay prostřednictvím influencerů na YouTube nabízí možnost inzerovat i velkým brandům a má v současnosti takřka 12 milionů odběratelů.


Televize Prima zvýšila i sledovanost. Meziročně rostla v cílové skupině 15-24 o 1 % na nynějších 34,1%.

Reklama
ČEZ
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)