Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Trafika roku ocenila estetiku i služby

Už počtvrté ocenila První novinová společnost nejlepší prodejny novin a časopisů v zemi v rámci soutěže Trafika roku 2014. Účelem soutěže je podle slov generálního ředitele PNS Radomila Judy poukázat na význam trafikantské profese, která podle něj byla dlouho přehlížena.

Vyhrál dobrý nápad

Soutěž hodnotila zhruba dvě stovky prodejen ve třech kategoriích – oddělené tak byly trafiky s prodejem z okénka a trafiky s pultem, do kterých může zákazník vstoupit. Společnou kategorií pro obě skupiny byly Nové služby v trafice. Místo tradičních tří míst porota vyhlásila dva vítěze a jednoho absolutního vítěze, ve třetí kategorii pak už jenom jednoho vítěze. Hodnotilo se vystavení tisku i celkový vzhled, zákaznický přístup a nabízené služby nebo nové a originální řešení.

V kategorii trafik s okénkovým prodejem se vítězem stala prodejna Jana Poklopa a Josefa Procházky ze Sázavy, kteří si odnesli cenu absolutního vítěze už v roce 2012, a trafika Jiřiny Zuzánkové z Jablonce nad Jizerou.

Reklama
ČEZ

U sázavského stánku porota ocenila vysoký standard služeb i velkou výstavní plochu. U trafiky Jiřiny Zuzánkové přesvědčil prodej i mimo otevírací hodiny, a dokonce možnost nákupu vybraného sortimentu u majitelky doma.

Absolutním vítězem se stala trafika Karla Rouči z Karlových Varů, kde byl oceněn zákaznický přístup a neustálá snaha o vylepšování služeb. Karel Rouča nechal nainstalovat třeba poštovní schránku, která zákazníkům umožňuje odeslat pohledy rovnou z prodejny.

V kategorii trafik s pultovým prodejem porota vítězným titulem ocenila Tomáše Kašpara z Opavy za vhodné rozmístění titulů a Petra Zavrtala z Hlučína za originální regály, které si nechal dělat podle vlastního návrhu.

Absolutní cenu si odnesla trafika Evy Houhové z Pardubic za maximální využití místa včetně originálního prodejního parapetu.

Inovací proti poklesu

„Na práci trafikantů záleží strašně moc,“ říká Radomil Juda. Podle něj je trafikantská profese často neoprávněně přehlížená a malí prodejci dokážou mít velký vliv na prodej tisku.

Náhodný prodej, při kterém nejde kupující do trafiky jenom za předem vybraným titulem, totiž závisí na tom, jak je tisk v trafice vystavený, jestli je titulní strany časopisů vidět a jestli sám trafikant dokáže poradit a nabídnout i další tituly. „Trafikant žije z prodeje novin a časopisů, čím víc toho prodá, tím je jeho odměna větší,“ vysvětluje Juda, proč mají malí prodejci zájem na tom, aby se tisku prodávalo co nejvíce.

I oni samotní poklesy prodeje už nějakou dobu pociťují. „Je to opravdu znát, časopisy se prodávají, ale denní tisk jde hrozně dolů,“ popisuje svou zkušenost jeden z oceněných Jan Poklop ze Sázavy. Jednou z jeho posledních investic do prodejny byl nákup ledničky a zákazníkům kromě tisku nabízí i chlazené nápoje. Přibyl i prodej losů a přidružený prodej podle něj dokáže přispět k tomu, že zákazník, který přišel jenom pro los nebo nápoj, odejde i s novinami.

Brát větší ohled na zákaznický komfort při prodeji tisku se snaží i už zmiňovaný Karel Rouča, který si mimo ocenění v kategorii okénkového prodeje odnesl i ocenění za nové služby. Kromě schránky totiž nedávno nechal ke své trafice udělat bezbariérový přístup – jakýsi „drive-in“, který zákazníkům umožňuje pouze zajet k trafice a nakoupit u speciálního okna při cestě. Přirovnání k drive-inu přitom není náhodné. Inspirací k neotřelému nápadu mu byly služby, které nabízí řetězec rychlého občerstvení McDonald’s.

Opatrný optimismus

Radomil Juda vidí celkovou situaci tištěných médií optimisticky. Ve svém proslovu zdůraznil, že i navzdory tomu, že neustále dochází k poklesu prodeje tisku a tím pádem i poklesu obratů PNS, křivka se pomalu zmírňuje. Před dvěma roky měla PNS meziroční pokles obratů 12 procent. Loni zaznamenala pokles osm procent, z toho za druhé pololetí už pouze šest procent. Během letošního března už k poklesu oproti tomu loňskému nedošlo. Pokles za rok 2015 by podle něj neměl překročit pět procent. Zdůraznil i počet nových titulů, který loni překonal počet těch zaniklých – vzniklo 228 nových periodik a zaniklo necelých 200.

„Nechci říct, že se poklesy zastavily, ale poklesová křivka se výrazně zplošťuje,“ dodal.

null 

Reklama
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Peter Menky, Dodo
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)