Na devadesát zadavatelů se v minulou středu sešlo na jednom ze seminářů výzkumné agentury Ipsos, tentokrát na téma „Generace Y – jak na ně a jak s nimi“.
Data z počátku letošního roku o demografické skupině ve věku 15 až 30 let, jak se vymezuje generace Y, představil Jakub Malý, deputy general manager, Ipsos ČR & SR. O způsobu oslovení této cílové skupiny v segmentu FMCG hovořil za Staropramen brand manager Michal Šlechta. V souvislosti s dalším prezentovaným výzkumem Ipsosu na téma on-line sdílení informací o produktech a image bank vystoupil Jozef Ryšavý, vedoucí marketingového plánování z Komerční banky.
Když generace Y, pak digitál
„Z naší zkušenosti vyplývá, že zadavatelé se celkově generaci Y teprve učí poznávat, nicméně explorativních zadání na toto téma přibývá,“ komentuje Jakub Malý a k běžné praxi dodává: „Sice často dojde k tomu, že marketéři zredukují implikaci pro svoji činnost na ,tak tedy také budeme muset být v digitálu, co se dá dělat‘; ti systematičtější se však snaží propojit vlastní komunikační i experiential aktivity, aby promlouvaly k dané cílové skupině konzistentně a doručovaly sdělení způsobem, který bude tato generace akceptovat a neodmrští coby trapnou komerci.“
Pro Staropramen sice není generace Y primární cílovou skupinou, nicméně podle Michala Šlechty se značka snaží o nápravu image piva coby nejlevnějšího (nejen) alkoholického nápoje. Pivním značkám totiž obecně klesá spotřeba nejziskovějšího, čepovaného piva, k němuž neodmyslitelně patří skupina „štamgastů“. Právě mezi nimi je však generace Y zastoupena minimálně. Řešení proto Staropramen hledá v tzv. brand experience, v tomto případě navázat s cílovou skupinou kontakt ve chvíli, kdy se chce scházet a bavit, např. prostřednictvím aplikace Pivo?! (více na pivo.cz).
Průvodci životem jsou na YouTube
Čerstvá data o mladé generaci získaná Ipsosem nahlížejí jak na konzumaci produktů, tak i médií, zjišťují hodnoty, životní postoje či sociální status (vybraná data v tabulce).
Platforma Censydiam Social s tématem Banking Sector in Virtual Space hledá souvislosti mezi on-line diskusemi a vnímáním image bankovního sektoru a zároveň pátrá po motivaci klientů bank on-line diskuse sledovat. Až 73 % respondentů si obsah spojený s produkty bank čte z důvodu potřeby kontroly nad svými prostředky a dostatku informací. 9 % se v diskusích vžívá do role finančních expertů, dalších 6 % si hlídá prvek zabezpečení rodinných financí ze strany banky.
Většina diskusí o bankách je řízena klienty a má vysoký podíl negativních hodnocení. Nejčastěji je řeč o mBank, Fio, GE Money Bank, České spořitelně a Air Bank. Nejlépe z diskusí vycházejí Air Bank a GE Money.