Při tvorbě webu už většina klientů dbá na to, aby jejich stránky byly responzivní, tj. aby se přizpůsobovaly zařízení, na kterém je uživatel zobrazuje. Už nestačí pouhé weby s podmíněným přesměrováním na mobilní stránky nebo s podmíněným servírováním mobilní verze HTML. Přesto se ale někdy u nasazování responzivního webdesignu chybuje.
Mobile first!
Při navrhování responzivního webu je třeba dbát na myšlenku mobile first. Mobilní verze se dá totiž vždy zvětšit a doplnit na desktopovou, ale naopak to prakticky nejde. Při programování webu je potřeba také myslet na to, v jakých prohlížečích si ho budou vaši klienti pravděpodobně prohlížet. Responzivní web totiž musí fungovat nejen na moderních prohlížečích, ale například i na těch starších typu IE8, které používají třeba uživatelé v korporacích.
Jelikož si váš web budou zobrazovat i uživatelé mimo oblasti s nejrychlejším připojením k internetu, měli byste při navrhování responzivního webu myslet i na šetření s kapacitou připojení k internetu. Responzivní web se musí začít objevovat brzy po načtení HTML.
A co se samotného návrhu stránky týká, je potřeba vždy myslet na uživatele. Web by měl být pro ně co nejjednodušší a intuitivní. Nespoléhejte se na to, že budou uživatelé klikat na náhledy obrázků, aby je zvětšili na plnou velikost. Přežité už je také rolovací tlačítko k menu, tzv. humberger button (tři čárky pro zobrazení menu). Místo něho na stránku umístěte třeba lištu (tzv. tap bar) s nejčastěji používanými tlačítky, která odvedou uživatele na požadované místo na webu na jedno kliknutí.
Petr Nachtmann
SEO manager, KBM Group, součást skupiny Wunderman
Inspiraci pro návrh responsivního webu najdete třeba v galerii na adrese mediaqueri.es/tag/mobile-first/popular.