České PR sice nabízí dobrou znalost svého odvětví a pochopení pro potřeby cílové skupiny. Jeho služby ale váznou v poměru ceny a výkonu. To jsou některé ze závěrů průzkumu znalosti a image PR agentur působících na českém trhu, který mezi odbornou veřejností realizovala agentura NMS Market Research.
Půlka lidí zná jen šest agentur
První část výzkumu se zaměřila na znalost 22 největších PR subjektů působících na českém trhu. Spontánně si respondenti nejčastěji vybavili AMI Communications (35 %), Ogilvy PR (33 %), Bison & Rose (25 %), PR.Konektor (21 %) a Native PR (15 %).
V rámci podpořené znalosti nejlepších výsledků dosáhla Ogilvy PR, kterou zná 78 % oslovených. Dobré výsledky zaznamenaly také AMI, B&R a Konektor, o jejichž existenci ví víc než 60 % lidí zastupujících odbornou veřejnost. Polovina uvedla ještě, že zná agentury Médea a Botticelli.
Vázne spojení on-line/off-line
V hodnocení služeb nejlépe dopadly zkušenost a profesionalita. Tu českým agenturám přiznalo 66 % respondentů. Z tohoto hlediska jsou nejlépe vnímány Donath Business Media, Ogilvy a Ewing PR.
Naopak problémem je poměr mezi cenou a výkonem. Tento atribut připisuje českým agenturám jen pětina respondentů. Dobře si v tomto ohledu stojí pouze Native PR, AC&C PR a PR.Konektor.
Nepříliš dobrého výsledku také dosáhla schopnost integrace on-line a off-line komunikace, kterou odborníci připisují PR pouze ve 27 % případů. Nejvíc ji mají spojenou s agenturami Konektor, Ewing a Ogilvy.
„PR agentury pracují stále především s novináři a během šesti let krize došlo k radikální změně světa médií. Je méně novinářů na stejnou práci a musí podávat lepší výkony, protože mezi nimi vládne ostřejší konkurence. A zároveň došlo ke snižování klientských rozpočtů. Dnes je náročnější dosahovat stejných výsledků jako před krizí, musíme víc péče věnovat individuální práci s příběhy a s novináři. A paradoxně téměř vždy na to máme méně peněz. Naštěstí se otevírají nové trhy, jako jsou sociální média,“ komentuje výsledky výzkumu Jan Kučmáš, předseda výkonné rady Asociace PR agentur.
Do únorového výzkumu se zapojilo jen 110 respondentů, kteří jsou ovšem ve svých firmách zodpovědní za PR. Oslovené společnosti mají zároveň patřit mezi největší klienty PR agentur.
Půlka respondentů, kteří mají ve firmách na starost PR, zná jen šest PR agentur.