Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Jak platit za eventy a co letos agentury čekají

1) Jaký je podle vás ideální model platby za služby eventové agentury?

2) co chystá vaše agentura v nejbližší době? Jak odhadujete letošní sezonu z hlediska nákladů vynaložených na organizaci akcí?

 

null

Karel Šulc, managing director, eventisimo

1) Model plateb za služby je opravdu variabilní s ohledem na jednotlivé klienty. Jsou klienti, kteří akceptují tzv. fixní provizi. Každopádně s hodnocením rozděleným na část procent fix a část procent success fee nemáme jako agentura žádný problém. Myslím si, že to je ve výsledku i dobré. Agenturu to rozhodně motivuje. Nehledě na to, že pak získáváme i zpětnou vazbu. Což je kolikrát velice obtížné od klientů získat. Tento model mi připadá velice korektní, ale za předpokladu, že klient dává možnost hodnotit event i zvaným hostům. Pokud to hodnotí jednotlivec/klient, nemusí být výsledek zcela objektivní.

Reklama
ČEZ

2) Smršť konferencí a eventy, kde docházelo k oceňování nejen zaměstnanců, ale i firemních projektů, jsou za námi. V nejbližší době máme před sebou drobné eventy zaměřené aktivně, dále akce u příležitosti 20. výročí jedné společnosti. Na konec května se chystají už nějaké letní party a na počátku června eventy ke dni dětí. Připravujeme také jeden mezinárodní kongres. Novinky z pochopitelných důvodů neradi odhalujeme. Životnost nově nabytého know-how má v oblasti eventu jepičí život, proto si vše chráníme co nejdéle. O to raději však jednotlivé novinky svým klientům odhalujeme a neustále je tím překvapujeme. Ceníme si i toho, že se k nám klienti vrací proto, že už vědí, že i malý event z eventisima může být velkým originálem. Jsme momentálně za první třetinou roku a prozatím se neukazují výrazné rozdíly od roku loňského. Ale jak jsem již zmínil, každý event je originál, tzn. že každý event je jiný a je s ním jinak pracováno. Proto nejsem nakloněn přílišnému srovnávání. Originalitu neporovnáte.

 

Štefan Kozák, managing director, Creative Pro CZ & SK

1) To je na delší povídání. Ideální model platby za služby neexistuje. Existují jen efektivní a neefektivní modely. Při nedávné diskusi na slovenské Live Conference, stejně jako na Global Event Foru v Moskvě před dvěma týdny jsem rozebíral se zahraničními kolegy současný status quo a rozdíly v cenotvorbě agentur na různých trzích. V zásadě můžu říci, že české, slovenské i ruské modely plateb za služby eventových či livemarketingových agentur se shodují. Z klientské strany se tu často ozývají stížnosti na nedostatek transparentnosti, který ale primárně vyplývá z neefektivního modelu odměňování agentur. Ten je v našich končinách obvykle kombinací „symbolického“ podílu agenturních hodin, resp. organizační složky a samotného agenturního fee z nákladů třetích stran, a produkčních nákladů. Velmi zřídka se vyskytne možnost uplatnit success fee, které u nás v agentuře bereme jako jasnou preferenci. Každý soudný člověk si samozřejmě umí spočítat, že pouze z agenturního fee, které je tlačené stále níže do úrovně od šesti do dvanácti procent, nemůže žádná kvalitní a inovativní eventová agentura se stabilním, motivovaným a vzdělaným týmem přežít – když nulový bod pro udržení provozu agentury představuje určitě gros marže na vyšší úrovni. Proto musí agentury v Čechách i na Slovensku hledat jiné způsoby, jak získat dodatečné marže například prostřednictvím zpětných dodavatelských bonusů a podobně. A takový přístup samozřejmě vytváří pocit nižší úrovně transparentnosti ze strany klienta. Správně nastavené success fee tak může být vhodným nástrojem pro hledání dodatečné marže při zachování maximálně transparentního vztahu mezi klientem a agenturou. Na druhou stranu se určitě můžeme inspirovat na trzích, jako je Německo, Velká Británie nebo třeba Francie, když samotné agenturní fee z nákladů třetích stran ty nejrenomovanější evropské agentury takřka vůbec nepoužívají – viz Jack Morton, Vok Dams, Magic Garden nebo G. P. Johnson. Ti naopak při cenotvorbě pracují hlavně s „daily fees“ za konkrétní agenturní posty v kombinaci s už zmíněným success fee. Klient tak dostává garanci nejnižších produkčních nákladů v souladu s absolutní transparentností.

2) Pražská pobočka Creative Pro se během uplynulých měsíců opět rozrostla, v prvním kvartálu jsme získali několik nových významných klientů, z čehož máme velkou radost. Samozřejmě nás čeká spousta zajímavých B2B eventových výzev například během blížícího se MS v hokeji, těšíme se na dynamické pracovní festivalové léto a rozvíjející se zahraniční spolupráce i díky partnerství s evropskou livemarketingovou agenturou 27Names. Letos nás kromě projektových výzev čeká například i certifikace na ISO pro dlouhodobě udržitelný event management nebo rozjezd dceřiného ambient media projektu Stiltsboards.com. V porovnání s loňským rokem a s ohledem na vynaložené náklady do event & live marketing aktivit očekáváme v ČR nárůst segmentu na úrovni okolo 15 procent.

 

Norbert Pýcha, jednatel, Event Arena

1) Za ideální model platby považuji přefakturované náklady plus naúčtované hodinové sazby. Praxe je však trochu jiná. Klienti preferují procentuální provizi z nákladů a nám nezbývá než se jim přizpůsobit. Proto fungujeme převážně tímto způsobem, případně kombinujeme procentuální provizi s hodinovými sazbami.

2) Ve světě korporátních eventů se nám daří získávat největší zakázky na trhu, budoucnost a prostor k růstu vidíme v rozvoji aktivačních eventů pro veřejnost, tedy v kombinaci eventů a on-line světa, především komunikaci na sociálních sítích. V letošním roce chystáme nově jak technologické novinky, tak odborné akce. V tuto chvíli připravujeme ve spolupráci s Prokopem Bartoníčkem, známým výtvarníkem pohybujícím se na pomezí umění a technologie, konferenci Packet1, která představí nové technologie a site specific instalace v propagaci. Jeden z bloků této konference se bude věnovat tématu Jak nové technologie a interaktivní design pomáhají eventům. Na akci vystoupí přední experti na event marketing ze zahraničí. Náklady spojené s organizací jednotlivých eventů odhadujeme zhruba ve stejné výši jako loni. Z našeho pohledu rostou náklady z hlediska investic, a to jak do kvalitních lidí, kteří se stávají posilou našeho týmu, tak do technologií, kterými naše akce vylepšujeme. Jsem přesvědčen, že finance vynaložené právě tímto směrem se nám v budoucnu mnohonásobně vrátí.

 

Vít Rozehnal, jednatel, MVP events

1) Nejdůležitější je, aby oběma stranám vyhovovala jak výše odměny, tak i způsob výpočtu. Klienti nechtějí platit za zbytečnosti a my chceme zaplatit naše profesionály. Jsme v tom transparentní, takže nás klienti platí za odvedenou práci, ať už to jsou hodiny, anebo celkový úkol. Fee podle obratu je dneska věc minulosti. Dodavatelské ceny jsou věc jednání s dodavateli, my stojíme při nákupu na straně klienta, takže se snažíme přinést klientovi hodnotu za co nejlepší cenu, a navíc transparentně. Co se týče success fee, zatím jsme ho nezavedli, myslím, že není možné zavést měření impaktu tak, aby mohla vzniknout jednoduchá rovnice.

2) Na konci dubna přijďte na Čarodějnice na Ladronce, v květnu chystáme několik zákaznických eventů, potravinářskou veletržní expozici v Amsterdamu a spoustu dalších akcí ve druhé polovině roku. Ve volném čase začínáme připravovat druhý Festival Svobody k výročí 17. listopadu – to je naše nezisková aktivita. Máme velkou šíři záběru, nápady i jistotu v exekuci, někdy ale jdeme zbytečně hluboko, často klient potřebuje rychlé a levné řešení. Jdeme tomu naproti a nabízíme nově krabicová řešení jednoduchých a rychlých eventů, která šetří úsilí a čas a přitom mají pořád účinek. Co se týče sezony – určitě pokračuje trend snižování nákladů. Stále více klientů ale o eventech přemýšlí jako o investici a to je správná cesta, firmy potřebují podporovat budování vztahů s klienty, se zaměstnanci i s veřejností, získávat nové kontakty na veletrzích i podporovat B2C prodej. Investovat do eventů se bude vždycky vyplácet.

 

Peter Švarc, client service director, Milenium events

1) Nejčastěji vyjadřujeme odměnu agentury jako samostatnou položku v rozpočtu, buď jako jedinou, celkovou částku, nebo formou účtování hodinových sazeb jednotlivých pozic, které se podílejí na přípravě, realizaci a likvidaci projektu.

2) Do konce června připravujeme několik family days, teambuildingových a sportovních eventů, oslavy 20. výročí působení globální společnosti na českém trhu a několik interních konferencí, na prázdninové období připravujeme tradiční zahraniční incentivní projekty. Letos jsme pro naše klienty zajistili několik projektů v oblasti crosspromo – tedy synergické propojení samplingu prémiových produktů jednoho našeho klienta s interními akcemi s velkou návštěvností dalších klientů. Tím dochází k velice přesnému a efektivnímu zacílení promoakce a výrazné úspoře nákladů (v těchto případech za catering). Tyto aktivity nabízíme na základě referencí standardně všem novým klientům. Pro letošek se nám podařilo rozšířit play list „event bandu“ Party stars, který jsme vytvořili výhradně pro eventové projekty. Současně v letošním roce nabídneme klientům aplikaci, prostřednictvím které si mohou sami sestavit play list pro svůj event. V letošní sezoně máme naplánovaný 30% nárůst obratu a toto kritérium se nám pro první pololetí daří naplnit a i mírně překonat.

 

Josef Blaštík, jednatel, Royal Event

1) V současné době, tak jako u většiny eventových agentur, spočívá naše odměna v částce za produkci, kterou jsou pokryty náklady s eventem spojené, a fixním procentu z rozpočtu akce. O jiném modelu dlouhodobě neuvažujeme, náš trh dobře známe a víme, že takto je model platby za akci dobře čitelný a transparentní pro klienta a zároveň přehledně zúčtovatelný pro nás.

2) Zatím to podle všeho vypadá na skutečně nabitou sezonu 2015. Po útlumu, který byl cítit v minulých letech, je v marketingových rozpočtech opět více peněz a klienti je investují do eventů, zejména do těch zaměstnaneckých.

Reklama
Know
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
Know
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia
Jan Michálek v podcastu Hype-Cast

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)