Podle knihy Marketing Metrics se pravděpodobnost nákupní akce u stávajícího zákazníka pohybuje v rozmezí 60-70 %, zatímco u nového mezi 5-20 %. Což je dobrý důvod, proč se vyplatí shromažďovat údaje o zákaznících a dále s nimi pracovat. Jednou z možností, jak toho dosáhnout, je využití custom audiences.
Snadno změřitelné kampaně
Custom audiences je nástroj, který umožňuje zapojit do kampaní na Facebooku vlastní data, a vytvořit tak chytré segmentované kampaně. Umožňuje absolutní kontrolu nad tím, na koho je reklama směrována, a díky znalosti chování zákazníků lze snadno předpovědět její dopad. Ten lze následně také velmi snadno změřit. Podle studie společnosti Marin jsou reklamní náklady na požadovanou akci (CPA) o 64 % nižší než u běžného reklamního cílení.
Cílit na spotřebitele prostřednictvím custom audiences mohou jakékoli společnosti, které disponují daty o svých zákaznících. Jako příklad lze uvést mobilní operátory, finanční instituce, e-shopy, maloobchodní řetězce s věrnostním programem a cestovní kanceláře. Pravděpodobnost, že dojde ke spárování dat – propojení e-mailových adres a telefonů z interní databáze s danými profily těchto lidí na Facebooku -, se pohybuje v rozmezí 30-70 %, záleží na kvalitě daných dat a typu zákazníků.
Jak nástroj funguje?
Typickou společností, pro kterou je tento facebookový nástroj vhodný, je banka. Díky své databázi například ví, kterým z klientů pravidelně chybí před výplatou peníze, a přesto jsou bonitní. Stejně snadno je schopna identifikovat klienty s přebytkem finančních prostředků na běžném účtu, které jim tam leží ladem. V případě, že tedy připravuje produkt, např. zvýhodněný kontokorent, respektive spořicí účet, určený pro stávající zákazníky, může si velmi snadno dát dohromady databázi klientů, pro které je tento produkt vhodný, a prostřednictvím facebookové reklamy a nástroje custom audiences je oslovit.
Reklamě v takovémto případě budou vystaveni jen ti spotřebitelé, pro které je produkt určený, čímž se zvýší pravděpodobnost, že dojde k nákupní akci. Po skončení kampaně pak banka může velmi snadno opět díky své interní databázi zjistit, kolik z lidí vystavených reklamě skutečně o daný produkt projevilo zájem a jaká byla úspěšnost dané kampaně.
Návratnost je významná
Návratnost investice v případě kampaně realizované prostřednictvím custom audiences je několikanásobně vyšší bez ohledu na to, o jaký typ společnosti jde. Jako příklad lze uvést kampaň lokálního dealera aut, americké společnosti Castle Automotive Group, která prostřednictvím tohoto facebookového nástroje komunikovala zvýhodněnou nabídku na koupi nového vozu a balíček servisních služeb. Oba produkty byly určeny stávajícím zákazníkům. Kampaň společnosti 24x navrátila investované prostředky a ke spárování dat došlo v 57 % případů.
Co je custom audiences
Custom audiences je funkce, která firmám umožňuje zapojit do inzertních kampaní realizovaných na Facebooku vlastní data, a tvořit tak chytré segmentované kampaně. Nástroj inzerentům poskytuje možnost nahrát e-mailové adresy a telefonní čísla zákazníků na sociální síť a pak je porovná s údaji o uživatelích Facebooku. V případě, že je nalezena shoda, může pak inzerent na dotyčného zacílit svou reklamu. Za určitých podmínek lze ke spárování kontaktů použít i facebookové ID. V rozšířené formě tohoto nástroje je možné cílit také na návštěvníky webu (website custom audiences) a cílovou skupinu rozšířit o jí podobné uživatele (lookalike audiences). Výhodou realizace kampaně prostřednictvím custom audiences jsou nízké náklady, vysoká návratnost vložených investic a snadná měřitelnost.