„Už několik let pozoruju nárůst zájmu o služby public affairs. Češi se pořád na toto téma koukají skepticky – je spojováno s korupcí a ovlivňováním zájmů. Přitom o tom to vůbec není,“ říká Jan Šimůnek, který se od 1. dubna posunul v síti PR agentur Grayling na místo ředitele evropské kontinentální pobočky. V oblasti PR a public affairs však vidí v Evropě oproti USA stále velké rezervy.
„Minulý rok se ukázal jako zlomový v USA, což způsobil růst tamní ekonomiky. V tom Evropa pokulhává. Hodně se v závislosti na kondici ekonomik mění, odkud přichází zadání zakázky. Podobný potenciál jako v USA teď ale vidíme v Německu. V posledních letech pak roste poptávka po profesionálních komunikačních službách od veřejných institucí. Nedávno jsme vyhráli tendr na komunikaci podpory příjezdové turistiky do Chorvatska, dlouho spolupracujeme na podpoře britského průmyslu v zahraničí. Dominantním trendem dneška je integrovaná komunikace, která v sobě zahrnuje jak marketing, tak digitální komunikaci i tradiční vztahy s médii. Firmy se to vše snaží řešit komplexně,“ říká Šimůnek.
„V minulosti se nově vznikající firmy v tuzemsku primárně soustřeďovaly na komunikaci značky, image firmy, produktů a novinek. Jak ale rostly, často narážely na problém s legislativou. Potřebovaly někoho, kdo jim dá srozumitelné informace a nabídne strategii pro komunikaci s legislativci,“ dodává o rostoucím zájmu o public affairs.
„V USA a západní Evropě to bez problémů funguje 40 let. U nás pozoruji nárůst zájmu o tyto služby v posledních pěti letech. Bohužel Češi se pořád na toto téma koukají skepticky. Je spojováno s korupcí a ovlivňováním zájmů. Přitom o tom to vůbec není. Jde o to, aby byly obě strany – jak zákonodárci, tak ti, jichž se regulace týká – včas informovány. Mantinely ovlivňuje etický kodex. Nedávno vznikla asociace public affairs, která se snaží prostředí kultivovat,“ uzavírá manažer Graylingu.
Jan Šimůnek, ředitel evropské pobočky agentury Grayling.