Období, kdy si lidé kupují motorky, začíná březnem a končí v říjnu nebo nejpozději v listopadu. Na začátek března jsou proto orientovány i stěžejní výstavní akce tohoto segmentu. Fakt, že se v Praze v tutéž dobu konaly dva různé veletrhy s prakticky totožnou náplní – Motosalon v PVA Expo Letňany a Motocykl na Výstavišti v Holešovicích -, přitom ukázal minimálně to, že z hlediska návštěvnického zájmu se oba uživí. Motosalon zažil historicky největší návštěvnost v Praze, která překročila 50 tisíc návštěvníků (koná se střídavě v Praze a v Brně). Konkurenční Motocykl oznámil, že jeho návštěvnost stejně jako loni atakovala 52 tisíc návštěvníků.
Zájem lámal rekordy
Začalo to záhy po otevření bran letňanského výstaviště. V pátek překročil počet návštěvníků třináct tisíc. V sobotu sedmadvacet tisíc. A celkově přesáhl počet návštěvníků mezinárodního veletrhu Motosalon podle pořádající společnosti Veletrhy Brno číslo padesát tisíc, což znamenalo v Praze rekord. „Motosalon dokázal, že je svátkem motorkářské komunity a že o obdobné akce je velký zájem i v době internetu,“ uvedl generální ředitel Veletrhů Brno Jiří Kuliš. Veletrhu se zúčastnilo celkem 104 vystavovatelů s 240 značkami. Protože Motosalon zaštiťuje motosekce Svazu dovozců automobilů s účastí importérů, představila zde řada značek svou kompletní produkci. Z velkých importérů chyběl vlastně jen jeden, firma Asko KC dovážející značku Kawasaki, která dala přednost Holešovicím. V letňanském tiskovém středisku se akreditovalo 220 novinářů.
„Motosalon je pro nás každý rok velmi důležitou událostí – otevírá motocyklovou sezonu a je pro nás jedinou událostí, kde můžeme odprezentovat novinky takovému počtu návštěvníků. Vzhledem k vydařenému počasí se zahájení motocyklové sezony opravdu povedlo. Naše očekávání splnila především anketa Motocykl roku, protože naše R1 vyhrála titul,“ řekla M&M Eva Hlavatá, sales & marketing manažerka importéra značky Yamaha Motor Europe, který patřil mezi vystavující.
„S letošní výstavou jsme opravdu velmi spokojeni, zájem o motocykly a skútry byl tento rok opravdu enormní,“ uvedl pro M&M i Petr Kříbala, head of sales motorcycle division Honda Central Europe. Většina oslovených importérů se shodla na tom, že minimálně z hlediska návštěvnické účasti byl letošní Motosalon mimořádně vydařenou akcí. Veletrh naplnil v Letňanech tři haly a další program probíhal i na venkovních plochách, kde si mohli zájemci vyzkoušet zkušební jízdu na skútrech s kubaturou do 125 ccm. Ty mohou od roku 2013 řídit i držitelé řidičského průkazu typu B, takže se tu rekrutuje potenciálně nový zákaznický segment, který dřív o motorce neuvažoval. Zájem návštěvníků vyvolala i sobotní spanilá jízda členů Harley Owners Group Chapter z Prahy a Plzně. „Návštěvnická účast byla bezesporu velmi slušná, ale složení návštěvníků dost různorodé. Nepochybně mezi nimi byli potenciální zákazníci, ale také řada rodin s dětmi, pro které by organizátoři mohli v budoucnu zřídit na veletrhu dětský koutek, aby jim vystavené motorky nesloužily jako prolézačky. Pokud jde ale o technické zajištění veletrhu, bylo všechno v pořádku,“ uvedl pro M&M Radek Klimeš, ředitel divize Triumph Praha společnosti DK auto-moto.
„Rok od roku počet návštěvníků roste, ale počet vystavovatelů klesá. Na druhé straně mám pocit, že by to bez Motosalonu nešlo, pro nás je to hlavně prezentace nových modelů motocyklů a skútrů pro širokou veřejnost,“ podotkla Eva Hlavatá z Yamahy. S letošní výstavou byla ale její firma nakonec velmi spokojena. „Myslím si, že výstava Motosalon pomůže některým zákazníkům se rozhodnout. Možnost vyzkoušet si skútry různých značek v areálu PVA byla zase důležitá pro návštěvníky, kteří k jednostopým vozidlům nemají vztah, ale uvažují o něm jako o možnosti rychlé dopravy v rámci větších měst,“ dodala.
I v Holešovicích víc než 50 tisíc
Na holešovickém výstavišti Incheba Expo Praha se konal už 19. ročník mezinárodního veletrhu motocyklů, čtyřkolek a příslušenství s názvem Motocykl 2015. Expozici pro milovníky vůně benzinu si připravilo celkem 160 vystavovatelů a 52 značek motocyklů, čtyřkolek a tříkolek. Do Holešovic dorazilo během čtyř dní konání akce podle pořadatelů téměř 52 tisíc lidí, což je v podstatě stejně jako loni.
Důležitou součástí programu byla v levém křídle Průmyslového paláce největší česká soutěžní výstava motocyklových staveb a přestaveb Bohemian Custom Bike. V ní se bojovalo v sedmi základních a čtyřech doplňkových kategoriích. Absolutním vítězem se stal Jakub Kadeřábek se svým motocyklem Kubig Custom Flathead.
Jeden z hlavních taháků byl v Holešovicích k vidění na prezentaci dovozce motocyklů značky Kawasaki, společnosti Asko KC, jinak také jediného oficiálního dovozce, který se letos rozhodl pro účast pouze na tomto „dealerském“ veletrhu. Šlo o závodní verzi motocyklu H2R o výkonu 326 koňských sil, jehož cena byla stanovena na víc než 1,3 milionu korun. „Jsme rádi, že zákazníci byli nadšení z těchto novinek i z důstojné prezentace našeho stánku. Výstavu proto hodnotíme jako velice úspěšnou. Myslím, že jsme motocyklovou sezonu 2015 nemohli začít lépe,“ řekl k tomu technický manažer českého zastoupení Kawasaki Jan Libra.
Motorku, nebo skútr?
Podle spolumajitele pražského zastoupení Harley-Davidson Pavla Kubíčka naznačil zájem o oba veletrhy ale i to, že trh se opět zvedá a poptávka se vrací od skútrů zpátky k motorkám. „Skútry jsou móda pro velká města a připadají cool mladým lidem, takže se k nim začaly hlásit i velké značky. Ale zdá se mi, že znovu sílí zájem o klasické motorky. Lidé možná jen trochu zlenivěli, nechtěli se na velkých motorkách učit, ale to se mění,“ řekl M&M Pavel Kubíček. Lepšící se ekonomická situace přitom podle něj nemá na tento trend výraznější vliv. „Mezi pětistovkami motorkami a skútry není zase tak velký cenový rozdíl. Ceny lepších skútrů se pohybují kolem 300 tisíc.“
K vzestupu skútrů hodně pomohla legislativní úprava z roku 2012, podle níž majitel řidičského průkazu typu B může řídit bez dalších zkoušek i větší skútr s obsahem motoru do 125 kubických centimetrů a s automatickou převodovkou. Úprava výrazně zvýšila zájem o skútry a vedla k rozšíření jejich nabídky také importéry. Otevřela jim totiž přístup ke zcela nové cílové skupině. Česká motorkářská komunita nebyla nikdy moc velká: od krize do zmíněného roku 2012 se v Česku prodávalo ročně kolem 15 tisíc motorek včetně skútrů, přičemž typickou cílovou skupinou byli muži kolem čtyřicítky s nadprůměrnými příjmy. Ekonomická krize se na prodeji motorek projevila, ale nyní se zdá, že trh jde opět nahoru. „Zaznamenáváme každoročně drobný nárůst prodeje, který koresponduje i se sílícím zájmem o veletrh,“ uvedl pro M&M Radek Klimeš z Triumph Praha.
Prodeje motocyklů v ČR v roce 2014 dle objemových tříd
Počet návštěvníků, kteří zamířili na veletrh Motosalon do pražských Letňan, překročil 50 tisíc, 104 vystavovatelů zde představilo celkem 240 značek. Jenom Honda zabrala výstavní plochu čítající 500 m2, na které ukázala celou svou modelovou řadu. Také Harley-Davidson se na veletrhu prezentoval svou dosud největší expozicí na tuzemských motosalonech včetně dvaceti nejnovějších modelů.
Součástí holešovického veletrhu Motocykl byla soutěž Bohemian Custom Bike, v níž zvítězila motorka Kubig Custom Flathead.