Jak se zdá, stát stále více doceňuje sílu promotions. Nedávno to byla předvánoční spotřebitelská soutěž založená na zprávě, že ministr zemědělství umí psát. Ostatně vzpomeňme na spot, který nám tuto informaci v adventním čase zvěstoval.
Nyní nám doslova hrozí promotion daleko většího formátu. Jestli nám v rámci komunikační kampaně bude nějaký ministr předvádět opět své dovednosti, není podstatné. Důležité je, že stát, resp. jeho reprezentanti, věří nástroji spotřebitelských soutěží natolik, že na jedné takové chce postavit politiku, která by měla pomoci naplnit státní kasu. Mám na mysli samozřejmě tzv. účtenkovou loterii.Do jisté míry jsou očekávání politiků opodstatněná, což ostatně dokazuje zkušenost ze Slovenska a nakonec také zkušenosti z běžných promotions, které v Česku realizují soukromé firmy. Poskytne-li se lidem vhodný motivátor, jsou schopni posunout své chování tak, že díky tomu je možné více prodat a v případě účtenkové loterie se více dozvědět. Otázkou je, zdali je takové chování státu správné. Nejen proto, že si hraje se svými občany. Měl by si stát „hrát“ s lidmi, kteří jej vlastně tvoří? A pak je tu ještě jedna věc. Aby účtenková loterie mohla fungovat, musí mít vlastní zákonná pravidla. Ta budou jistě mít jiná omezení, než která stát dává do rukou samotným občanům. Jak je v reklamní branži většině lidí známo, zákon o loteriích a spotřebitelských soutěžích v ČR je jeden z nejhloupějších na světě. Stát si tedy pravděpodobně připraví pravidla jiná, hezká, jednoduchá a neomezující. Možná je to příležitost pro organizace zastupující klienty anebo jejich agentury, které soutěže a loterie pořádají. Asi by stálo za pokus přesvědčit vládní politiky, že když už si berou inspiraci na Slovensku, pokud jde o účtenkovou loterii, měli by si vzít inspiraci i ze slovenské zákonné úpravy běžných spotřebitelských soutěží. Tamní pravidla jsou totiž liberální, chytrá a nedeformovaná různými lobbistickými zájmy.
Marek Řídký
managing director, Underline
([email protected])
Tamní (slovenská) pravidla jsou totiž liberální, chytrá a nedefor- movaná.