Téma second screen už delší dobu rezonuje mezi agenturami i marketéry. Obecně můžeme říct, že se jedná o propojení mobilních zařízení a rozšíření zážitku ze sledování TV, čtení časopisů, novin i eventů a dělá z něj multimediální interaktivní zábavu. Klíčová je v tomto případě synchronizace obsahu, aby člověk konzumoval podobné informace ve stejný okamžik na více obrazovkách. Existují různé případové studie ze zahraničí, ale otázkou je, zda je český trh na takovéto řešení připraven.
Pokud se podíváme detailněji na data, tak odpověď zní, že ano. Penetrace mobilních zařízení v ČR je dostatečná (cca 2,5 mil. obyvatel ČR vlastní smartphone a cca 1,3 mil. vlastní alespoň jeden tablet, MML-TGI). Navíc Češi stále tráví hodně času u televize a toto číslo neklesá (kolem 3,5 hodiny denně v průměru, ATO – Mediaresearch). Také víme, že kolem 44 % majitelů „chytrých zařízení“ v ČR během sledování TV aktivně využívá mobil nebo tablet a že toto číslo každoročně roste (Mediascope).
Ze zahraničí jsou dostupná data, kdy víme, že uživatelé tabletů či mobilů nesledují, co bychom si přáli, tj. připouštějí, že si prohlížejí obsah, který nesouvisí s obsahem v TV (Millward Brown, UK). A dokonce 36 % uživatelů tabletů přiznává, že věnuje větší pozornost samotnému tabletu než TV (Juniper Research, US). Měli bychom tedy začít aktivně využívat možností second screenu, který především v zahraničí už nyní využívá řada úspěšných aplikací a další ho intenzivně chystají. Do čtyř let by se měl objem byznysu plynoucí ze second screenu zvednout 50krát. Jde o novou digitální revoluci.
V ČR nyní startuje komplexní řešení Virgla, které second screen technologie naplno využívá. Tato platforma bude augmentovat důležité televizní pořady a vytvářet další řešení, jež by měla být šitá každé značce na míru. „Proof of concept“ má už Virgla za sebou, a to díky vánoční kampani operátora T-Mobile, který ji aktivně zapojil do svého marketingového mixu. Second screen a Virgla jsou vhodné pro prezentaci produktů, přímý prodej a engagement, zvýšení efektivity TV reklamy, přímou interakci s obsahem v TV (tipování, soutěže), rozšíření obsahu TV (dodatečná videa, rekapitulace), sociální média (sharing, diskuse, Twitter), gamifikaci či okamžitý prodej (vouchery, kupony). Sledování televize, čtení novin a časopisů nebo nakupování se tak stane rázem interaktivním a je jen otázkou, jak moc a jak brzo to změní celý mediální a digitální trh v ČR.
David Pavel
ředitel contentové agentury Newcast