Rok 2014 byl pro Seznam podle Pavola Lukáče, account managera nových médií, rokem rich media formátů. Na webech Seznamu proběhlo 162 kampaní v rich media formátech, z toho 78 % na desktopu a 22 % na mobilních zařízeních. V různých segmentech tyto formáty využilo 72 klientů. „Oproti roku 2013, kdy jsme tyto formáty uváděli na trh, byl nárůst někalikanásobný a obdobný výsledek očekáváme i v roce 2015,“ řekl M&M Lukáč. Více než polovina kampaní roku 2014 přitom proběhla v jeho posledním čtvrtletí, v prvním kvartále letošního roku se rýsuje další 35% nárůst.
Všechno, co se „hýbe“
Jako rich media se označují všechny nové technologie v rámci webového rozhraní. V rámci on-line reklamy jde o nestandardní reklamní formáty, které obsahují pohyb, zvuk, interaktivitu. Termín je používán jako protiklad ke standardním formátům, které obsahují obrázky a texty.
Rich media formáty vycházejí ze standardních bannerových pozic, ale následně spouštějí nějakou další akci – video, animaci, hru apod., které vytvářejí interaktivitu s uživatelem. „V rámci Seznamu se interakce spouští na základě vyvolání uživatele, buď uživatel na formát klikne, nebo začne odpočet. Žádný formát se nespouští automaticky, touto cestou, která je příliš agresivní, jít nechceme,“ říká Lukáč.
Vhodné pro branding
Oproti standardním bannerům, které fungují dobře pro výkonnostní kampaně, dokážou rich media formáty vzbudit emoce a zaujmout, proto jsou vhodné především k budování značky. „Když uživatele nějaký nestandardní formát zaujme a do jeho vkusu se trefí i komunikovaný produkt, zapamatuje si sdělení i značku lépe, než by tomu bylo u standardního banneru,“ říká Lukáč. Jelikož rich media nejsou primárně výkonovým nástrojem, doporučuje formáty kombinovat, standardní bannery fungují např. velmi dobře následně, když připomínají v kampani komunikovaný produkt.
Videa i formuláře
Seznam nabízí 40 typů nestandardních formátů, přičemž nejprodávanější je AdTV. Tento formát umožňuje ukázat statický brand ve spojení s videem, které se při uživatelské interakci (mouseover) roztáhne a tím výrazně zvýší viditelnost reklamního sdělení. Klient tak může tímto typem vhodně doplnit televizní kampaň o konkrétnější zacílení.
Jiným často využívaným typem formátu je Flipbook, který umožňuje do reklamního sdělení zakomponovat formulář. „Pokud je součástí sdělení nějaký benefit, který klient komunikuje, typu, ‚nech nám kontakt a dostaneš 15% slevu‘, tak ochota nechat kontakt je zde velmi vysoká,“ tvrdí Lukáč. Hlavním partnerem rich media formátů Seznamu pro desktop je společnost Adform, pro mobily využívá Seznam i jiné dodavatele.
Rich media nejsou pro každého
Ze segmentů reklamních zadavatelů nestandardní formáty využívají nejvíce automobilky, mobilní operátoři, FMCG a finanční sektor, tedy největší zadavatelé. Trh však není neomezený. Podle Lukáče je v České republice 200 až 250 klientů, kteří dlouhodobě budují značku a mají kapacity na využití rich media formátů, jak po technické stránce (zprocesovat realizaci), tak po té finanční. Seznam zatím ještě rich media formáty nenabízí v rámci automatizovaného prodeje reklamy, podle Lukáče se tomu ale v budoucnu nebrání, trh si to podle něho sám vyžádá podobně, jak k tomu dospěl vývoj např. v USA.
Podle account managera nových médií Pavola Lukáče je nejprodávanějším nestandardním formátem na Seznam.cz tzv. AdTV, kombinující statický banner s videem.