Investice do polepu aut něco stojí. Doporučil byste firmám spíše celopolep, nebo lokální polep?
Celopolepy, které využívají společnosti pro propagaci služeb nebo výrobků, chrání lak karoserie proti slunečnímu záření, běžnému opotřebení a drobným kamínkům. Po odstranění zůstává lak jako nový. Při následném prodeji pak můžete takový vůz mnohem lépe zhodnotit. Dle našich interních průzkumů to může dělat až deset procent z ceny vozů a to už se firmám celopolep zaplatí.
Mnozí podnikatelé uvažují o lokálním polepu z důvodu ceny. Ale opak může být pravdou…
Ano, možná to zní jako paradox, ale celopolep může být mnohdy levnější než lokální polep, který chrání jen části karoserie před UV zářením. Nechráněné části se provozem opotřebují a po odstranění fólie vznikne viditelný rozdíl, který při odprodeji sníží cenu vozu nebo zvýší náklady na přelakování. V obou případech tak dochází ke ztrátě.
Zareagovaly i leasingové firmy. Co v rámci polepů nabízejí?
Dnes už je běžné, že vyhlašovatelem tendru na polepy vozů není zákazník, ale leasingová společnost, která pohodlně náklady na polepy zákazníků rozpustí do měsíčních splátek. Je to další přidaná hodnota od leasingových společností – předat vůz již obrandovaný. Často lepíme v autosalonech před samotným předáním vozů.
Reklama na autě je víceméně levný a viditelný způsob propagace. Jak ji klienti dále využívají?
Je pravda, že zákazníci rostou s trhem. Dnes již většina z nich ví, že umístit na vozidlo co nejvíce informací o činnosti firmy je naprostý nesmysl. Auto je v pohybu a nedává konzumentovi prostor rychle se v reklamním sdělení zorientovat. Dnešní trend je tedy jednoduchost a jasná a srozumitelná identifikace – výrazné logo, jednoduchý slogan a doprovodný vizuál dle grafického manuálu.
Jaké jsou nejběžnější požadavky klientů na polepy?
Záleží na typu zákazníka, a kolik je ochoten investovat. Menší společnosti nebo fyzické osoby preferují spíše ekonomičtější, lokální verzi polepu. Naproti tomu větší společnosti si již uvědomují, že reklamní plocha na vlastních vozech nic nestojí, a snaží se využít maximum pro svá sdělení, takže volí většinou celopolepy. Samozřejmě záleží na firemní kultuře každé společnosti. Jsou i velké společnosti, které volí raději decentní jednoduchý design. V současnosti je patrný trend nákupu bílých vozů, které podpoří čistý design.
A technologické možnosti?
Současné technologické možnosti vám umožňují zabalit do grafiky téměř celý vůz. Kromě oken, dle vyhlášky. Omezení však bývá bohužel stále ještě na straně designu. Většinou se adaptují 2D vizuály na 3D povrch, což ve výsledku není vždy šťastné řešení. A je pak na nás, jak vymyslet pasování jednotlivých dílů polepu, např. při přechodu z boku na nárazníky. Pokud můžeme tvořit design sami, a často se nám to i stává, dokážeme například spojit tvar a možnosti karoserie vozu s vizuálem klienta. Takže vymyslet si můžete opravdu cokoli, záleží jen na vašem vkusu.
Jak je to se zárukou, když polep musí odolat vlivům počasí?
Celopolep nejběžnějšího vozu Octavie Combi zvládneme i za šest hodin. Ale pokud máme držet plnou záruku, je třeba respektovat technologický postup. Polep musí probíhat v uzavřeném prostoru s teplotou mezi 18 až 25 °C – při nižších teplotách fólie tuhne a při vyšších se naopak tahá. Teplotní šoky bezprostředně po aplikaci nedělají fólii dobře. Někdy zákazníci spěchají, ale je potřeba si uvědomit, že vyčlenit tři dny pro polep, který bude sloužit pět let, je maličkost.
Petr Císař, new business director společnosti Dakacom
Digitálnímu tisku a signmakingu se Petr Císař věnuje déle než dvanáct let. „Trend být, zelený‘ dorazil i do segmentu digitálního tisku, na trhu již existují materiály šetrné k životnímu prostředí vyrobené z biomateriálu, bez PVC a ftalátů. Pokud má klient ekologii ve své firemní kultuře, lze ji při polepu vozů splnit,“ vysvětluje během rozhovoru. A připomíná, že v případě celopolepu vozu je nutná změna barvy v malém technickém průkazu.