Chytré mobilní telefony nahradí ty klasické do čtyř let a do roku 2020 se uskuteční více než polovina všech plateb přes smartphony, zaznělo minulý týden v Praze na konferenci Trendy v mobilním placení. Chytré telefony dnes v Česku podle výzkumné agentury Mediaresearch využívá většina aktivní internetové populace 15+ (66 %). Jejich úloha v oblasti nakupování na internetu i placení v kamenných obchodech jenom poroste.
Polovina uživatelů nakoupila vloni přes telefon. Vážně?
Podle Hany Friedlaenderové, research and insights manažerky Mediaresearch, si 48 % uživatelů chytrých telefonů v loňském roce koupilo alespoň jeden produkt nebo službu prostřednictvím smartphonu. Na to však nevěřícně zareagoval Michal Bilka, mobile development manager společnosti Slevomat.cz, podle něhož toto číslo zdaleka neodráží realitu a musí být údajně nižší. David Brendl, manažer pro inovace ve společnosti Visa Europe, ale potvrdil, že do pěti let by se mělo 60 % všech transakcí Visy uskutečnit prostřednictvím chytrých telefonů. Letošní rok má podle Brendla představovat výraznou změnu pro bezkontaktní platby přes mobil založené na technologii NFC (near field communications), kterou Visa dlouhodobě podporuje. České banky údajně stále řeší, co bude z dlouhodobého hlediska tou mainstreamovou technologií v oblasti placení u obchodníků, kde se masivně rozšířily především bezkontaktní karty. V tuto chvíli se očekává nástup tzv. wearables, tedy nositelné elektroniky, jejímž prostřednictvím bude také možné bezkontaktně platit.
I když Čechům chytré telefony usnadňují placení, nenavykli si ještě na mobilní bankovnictví. Výzkum Mediaresearch ukázal, že nejčastěji preferují k ovládání svých účtů klasické internetové bankovnictví, a to dokonce ještě více než před třemi lety (posun z 82 % na 84 %).
Banky se spojí s telekomunikacemi
Tomáš Reytt, manažer v oddělení poradenství pro finanční sektor ze společnosti PricewaterhouseCoopers, je přesvědčený, že by se místní banky měly spojit s mobilními operátory, pokud se chtějí etablovat v mobilním placení. Mají tak následovat zahraniční trend, v němž je společné podnikání bankovních domů s telekomunikacemi zcela běžné a logické. Mobilní operátoři, jimž v posledních několika letech dramaticky klesl obrat, hledají nové oblasti, které by jim zajistily další příjem, a bankám svazovaným regulacemi a zastaralými systémy umožní společné podnikání s operátory vplout do mobilního placení daleko rychleji. „V dnešní době funguje na světě přes 200 forem spolupráce mezi telekomunikacemi a bankami nebo samostatné fungování telekomunikací v bankovním světě,“ uvedl Reytt.
V České republice se o podobný joint venture pokoušel v roce 2011 Vodafone s Raiffeisenbank. Mobilní operátor prodával ve svých pobočkách produkty Raiffky, vloni však společný projekt skončil. I když se podle informací M&M Vodafonu údajně dařilo poměrně dobře prodávat kreditní karty, obě strany si od spolupráce slibovaly víc.
Raiffce se v mobilu daří
Raiffeisenbank si však na svou působnost v chytrých telefonech nestěžuje. Ke konci roku 2012 představila jako jedna z posledních tuzemských bank mobilní bankovnictví v aplikaci Mobilní eKonto. Její výhodou měl být snadný nákup prostřednictvím QR kódů, vyhledávání Sphere Card nebo integrovaný internetový srovnávač Heureka. Dvě poslední služby však klienti vůbec neocenili. „Uživatelé nepochopili, proč by tyto funkce měli mít v mobilním bankovnictví. Raději si chtějí tyto aplikace stáhnout zvlášť do mobilu,“ poznamenal Vratislav Kříž, produktový manažer banky. Součástí aplikace byla také nabídka spotřebních úvěrů, kreditních karet nebo kontokorentu. Banka však údajně neočekávala, že aplikace poslouží jako efektivní prodejní kanál. Proto ji překvapilo, když tomu bylo právě naopak. V loňském roce prodávala přes mobil údajně 10 % spotřebních úvěrů. Zájem je i o platby přes QR kódy. „Naši klienti posílají přes mobil měsíčně 150 tisíc plateb, z toho 20 % je iniciovaných QR kódem,“ uzavřel Kříž.
48 % uživatelů chytrých telefonů koupilo vloni alespoň jeden produkt prostřednictvím smartphonu, řekla na konferenci o trendech v mobilním placení Hana Friedlaenderová z Mediaresearch.