Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Neviditelná ruka trhu a zájem o Charlie Hebdo

Uplynuly dva měsíce od útoku na redakci pařížského satirického časopisu Charlie Hebdo a celosvětová vlna vzteku na původce této tragédie je již minulostí, stejně tak jako bude brzy pražská Opencard nebo jako už jsou sebrané spisy Václava Klause. Zájem se ale zvýšil o starší čísla časopisu: to s Michelem Houellebecqem (autorem románu o Francii ovládané muslimy), pronášejícím „V roce 2022 budu dodržovat ramadán“ stálo na eBayi 275 dolarů, číslo z roku 2011 s prorokem Mohamedem, který říká „Sto ran bičem, jestli neumřeš smíchy“, se na americkém inzertním Craigslistu nabízelo až za neuvěřitelných půl milionu dolarů. To u nás jsme byli z levnějšího kraje. V těch pár trafikách, kde ho měli, se Charlie Hebdo prodával za 140 korun. Na aukru se ceny šplhaly do jednotek tisíců, a stejně to moc nešlo. Nejlevnějším místem zůstávaly francouzské obchůdky, třeba ve Francerii na Vinohradech jste jej mohli pořídit za 84 korun čili nákupní cenu. Ohlásili to den předtím na Facebooku, a když jsem tam ráno pět minut po otevíračce přišel, měli poslední. Tržní hospodářství funguje bez ohledu na morální apely. Skutečnost, že prostřednictvím společensky zodpovědné funkce na eBayi „Giving Works“, která umožňuje věnovat část zisku na charitu, věnovali někteří kupci (hlavně evropští) část zisku, je chabou zástěrkou. Autor inzerátu, který uvedl „chci si otevřít malou firmu a nemám na to prachy“, byl aspoň upřímný. Ale dodatek „vaše peníze budou použity na pomoc trpícím lidem“ je asi tak upřímný jako starost finančního poradce o vaše dobro. A časopisem to nekončí – tužky (další ze symbolů Charlie protestu), čepice, trička i obaly na mobily. Už jsem jen čekal, kdy se objeví vedle Angry Birds a Emanuela Ridiho v naší Bille („za každých 100 korun jedna známka, za 15 známek omývatelné tetování Charlie“). Naštěstí se tak nestalo – morální vzepětí opadlo stejně rychle jako přišlo. Na aukčních serverech se prodává pod původní cenou – logicky, koho by zajímaly včerejší zprávy? A tak se pomyslnými vítězi stalo těch nových 140 000 předplatitelů, díky kterým Charlie Hebdo aspoň nějakou dobu přežije. Než nějakým mladíkům rupne v kouli…

 

Zdeněk Strnad
partner AdNews
([email protected])

 

Už jsem jen čekal, kdy se objeví vedle Angry Birds v naší Bille.

Reklama
MMcite

Reklama
MMcite
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
SedímvKlidu
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
SedímvKlidu