Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Nejhorší je zaměnitelnost médií

V průběhu posledních let představil Respekt pod vedením Erika Taberyho aplikace pro iOS a Android, číst ho lze i prostřednictvím Kindlu nebo poslouchat v audioverzi. Aktuálně se plánuje i nový web.

V souvislosti s printovými médii se poslední dobou nejčastěji mluví o změnách. Pociťujete nějak měnící se chování čtenářů?

Respekt zažívá svou nejlepší éru za posledních dvacet let. Sedm let nám stoupal prodaný náklad, teď jsme například překročili hranici 16 tisíc předplatitelů, celkový prodaný náklad je kolem 33 tisíc. Ano, je méně lidí, kteří kupují tištěná média, je ale více lidí, kteří hledají ta média, která se něčím odlišují.

Reklama
ČEZ

Jako jeden z prvních časopisů na českém trhu jste představili audioverzi. Jak jste s ní zatím spokojení?

Řekl bych, že je to jedna z našich nejúspěšnějších akvizičních akcí. Podle mě se podílí i na tom navýšení počtu předplatitelů, jak jsem o něm mluvil, protože předplatitelé mají audioverzi zdarma. Naši čtenáři jsou hodně pracující a studující lidé, takže audio jim umožňuje využít čas při cestování.

Jednou z cest, kterou se část médií ubírá, je posilování své přítomnosti v tabletech. Vidíte v tomhle směru cestu pro časopisy?

Rozhodně, myslím si, že je dobré hledat cestu za čtenáři, kde to jde. Tablety umožňují velmi pohodlné čtení, dokonce v našem případě už v neděli v poledne, to je pro mnohé přitažlivé.

Vaše aplikace ale v současnosti nabízí jenom stáhnutí časopisu. Bude se rozšiřovat?

Aplikaci také zlepšujeme. Primárně ale bude stát i nadále na „čtení“. I zahraniční tituly mají tu zkušenost, že lidé nechtějí být při čtení rušeni. Chceme, aby byla hezká, funkční, rychlá a dalo se na ní dobře číst.

Plánujete rovněž nové webové stránky časopisu. Nabídnou čtenářům něco navíc oproti těm dosavadním?

Jde o zásadní proměnu. Nejen grafickou, ale organizační. Návštěvníci by měli mít mnohem pohodlnější čtení, přibudou rubriky, budeme lépe pracovat s naším archivem, který je

unikátní, protože Respekt má kompletně zdigitalizovaný obsah, a to od roku 1989. Co je ale asi nejpodstatnější, umožní číst i časopisecké vydání na všech mobilních, tabletových a počítačových platformách.

Všechny tyhle změny se orientují na publikum vybavené tablety nebo smartphony – neodpoutá tenhle široký záběr spolu např. s programem Respektování pozornost od prodeje tištěného časopisu?

Věřím, že ne. Dáváme si na to velký pozor, protože musí být zřejmé, že časopis a web se ideálně doplňují. Každou webovou rubriku promýšlíme i z pohledu časopisu. Nechceme se ani moc obsahově rozkračovat, abychom nerozmělnili to, v čem jsme silní. Nejhorší je zaměnitelnost médií.

A je při všech těchto elektronických možnostech ještě důležité, aby časopisy vycházely na papíře?

Podle mě ano. Za prvé stále drtivá většina lidí dává přednost papíru. Za druhé papír umožňuje jinak pracovat s grafikou, fotografiemi apod. Když někdo vidí na stánku zajímavou titulní stranu, prostě si časopis koupí. To aplikace nedokážou. Zatím. Nemalá část čtenářů také „komunikuje“ s okolím tím, co zrovna čte. Například v MHD. To vůbec nelze podceňovat.

Právě se dostal na stánky speciál složený z rozhovorů Respektu. Nebojíte se, že je tahle část trhu už obsazena? Speciály vydávají Lidové noviny i vaše přímá konkurence Reflex, nedávno začal vycházet i nový měsíčník složený výhradně z rozhovorů Interview.

Věřím, že až to čtenáři a čtenářky uvidí, tak pochopí, že tohle opravdu stojí za to. Myslím, že se podařil krásný speciál, který nemá v Česku obdobu. Kde jinde si přečtete vlastní rozhovory se Samuelem P. Huntingtonem, Terrym Gilliamem, dalajlamou, Josephem Stiglitzem, Fukuyamou, Josephem Hellerem a dalšími? Je to pozoruhodná sbírka výpovědí chytrých lidí o výzvách našeho světa.

Respekt má přibližně 148 tisíc čtenářů. Kdo dnes tihle čtenáři jsou? Jaké byste chtěli, aby bylo jejich složení v budoucnu?

Jsou to aktivní a vzdělaní lidé. Mírně převažují muži, podíly mladých, střední generace a seniorů jsou poměrně vyrovnané, což je zdravé. Respekt nikdy nemířil na cílové skupiny, podle mě je to cesta do pekla. Snažíme se jen dělat časopis, který by lidi bavilo číst stejně tak, jako nás ho baví dělat.

Erik Tabery, šéfredaktor Respektu

Erik Tabery začal spolupráci s Respektem v roce 1997, od roku 2009 je jeho šéfredaktorem. Je držitelem Ceny Ferdinanda Peroutky, Novinářské ceny a Novinářské křepelky pro žurnalisty do 33 let. Napsal knihy Vládneme, nerušit a Hledá se prezident. V současnosti kromě práce šéfredaktora moderuje videopořad časopisu Respektování.

 

Reklama
Know
Reklama
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Návrh bez názvu-130
Effie_novy-web-otvirak (2)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Návrh bez názvu-130
Effie_novy-web-otvirak (2)